Med M/B Burus underveis over Tinnsjø fra Hovin brygge til Rudsgrend
Med M/B Burus underveis over Tinnsjø fra Hovin brygge til Rudsgrend Foto: Ulf Berntsen

Over Tinnsjø og Telemarksfjell

Over Tinnsjø og Telemarksfjell

I september 1966 var jeg på fjelltur i Telemark sammen med en turkamerat. Vi tok tog til Kongsberg, Rjukanbussen til Hovin brygge ved Tinnsjø. Derfra videre over Tinnsjø til Rudsgrend med M/B BURUS.

###     M/B BURUS

M/B Burus var «lokalruten» på Tinnsjøen og gikk en gang daglig fra Tinnoset til Hovin og en del småbrygger på Notodden-delen av Tinnsjø. Dampskipstrafikken på Tinnsjø ble nedlagt 1938, etter at den nye veien mellom Tinn og Hovin ble åpnet. I 1939 ble M/B BURUS, en gammel fiskeskøyte med 15 HK, satt i drift mellom småbryggene langs Tinnsjø. Den fraktet varer, post og skolebarn. Om kvelden 20. februar 1944, etter sabotasjeaksjonen mot D/F Hydro, ble M/B BURUS satt inn i redningsarbeidet, og bragte overlevende til Mæl.

Billettpris tvers over Tinnsjø i 1966 var 90 øre. Trolig hadde man sluppet opp for 10 øres rullebilletter, så man brukte varebilletter med samme pålydende verdi.

Varebilletter gjorde nytten da det var tomt for ordinære billetter
Ilandstigning fra M/B BURUS ved Rudsgrend brygge. Ulf Arne Berntsen
Hovin brygge i Tinnsjø. Lokalrutebåten M/B BURUS i bakgrunnen Ulf Arne Berntsen

I tungt og vanskelig terreng

Gamle seterhus ved Fåneøvrestøl ved Tinnsjø. Ulf Arne Berntsen

Fra Rudsgrend var det videre til fots over «Håkanesfjellet» i et særdeles tungt terreng, deretter meget bratt ned til et sted mellom Miland og Mæl stasjoner på Rjukanbanen. Vi overnattet i telt. Vi gikk på umerkede stier, men likevel tydelige. Det var nok gamle ferdselsveier som fremdeles var synlige i terrenget i 1966.

Utsikten fra Fåneøvrestul er upåklagelig, der vi ser Tinnsjø ca. 750 meter lavere. Fra Bjønntjønnut (et rikt utvalg av skrivemåter, men dette er visst det minst ukorrekte) var det utsikt mot Tinnsjø og Tinn Austbygd nokså nøyaktig 1000 meter lavere.

Utsikt mot Vestfjorddalen fra Øvrestøl Ulf Arne Berntsen
Ombord i M/F Storegut på Mæl stasjon Ulf Arne Berntsen
Billett for Rjukanbanens ferge og NSBs tog

Ulf Berntsen

Ulf Berntsen (1945-2020) var sentral i arbeidet med å stifte Norsk Jernbaneklubb (NJK) i 1969 og var NJKs første formann. Etableringen av NJK falt sammen med en omfattende modernisering av lokomotiver og vogner på jernbanen i Norge. Spesielt utfasingen av damplokomotiver skapte stort engasjement blant entusiaster, med et ønske om å bevare noen damplokomotiver, helst driftsklare. Etter hvert innså man at det også måtte etableres innendørs lagringsplass for materiellet og en banestrekning å kjøre veterantog på. Ulf Berntsen var sentral i dette arbeidet i mange år. Men fremfor alt var han interessert i å reise, gjerne litt utenfor allfarvei. Tidlig tok han med seg kamera rundt omkring i Norge og festet hverdagsglimt og øyeblikksbilder til filmen. Gamle busser, sporvogner, industrijernbaner, lokalrutebåter og lokalsamfunn slik de så ut på 60- og -70-tallet – alt var mål for reisene hans som gjerne foregikk på sykkel. Han etterlot seg en omfattende, velordnet og godt beskrevet fotosamling, ofte knyttet til levende og humoristiske skildringer, her gjengitt i en lett redigert versjon. Fotosamlingen eies av Norsk jernbanemuseum.

Order this image

Share to