• 00.00: «flyktning trafikken» og om revejakt under krigen. 02.15: forteller det han husker fra da tyskerne kom for å se etter sabotører i januar 1945. Etter tre dager dro de. Detaljert og godt fortalt. 07.30: dersom det kom tyskere til Budalen, ringte de fra sentralen. Så de fikk god tid til å gjemme bort våpen og andre ting. 08.00: forsetter å fortelle om januar i 1945. Anders ble tatt til fange, det var tyskere over alt (flere hundre tyskere som var her). Norsk statspoliti var også med. 18.00: om tyskere på ski, noen var gode skiløpere andre gikk på ski. 18.20: om tyskere som frøs i hjel på fjellet, og forskjellige historier rundt dette. 23.40: tyskerne hadde med seg et feltkjøkken, men det var så tungt at de aldri tok det i bruk. De spiste mye knekkebrød. 24.50: flere historier fra krigen, streng disiplin blant tyskerne. 29.15: om fjellrevjakt i Budalen. Far til Odd skjøt mange fjellrev. Han fanget også snøugle i saks og sendte de til Tyskland. Etter krigen kom det brev fra zoologisk hage, om de kunne sende lemen. Det var mye snøugle her på denne tiden. Lemenår. 32.45: jakthistorier fra revejakta under krigen og om jaktmetoden de brukte.
    Photo: Anno Musea i Nord-Østerdalen (Opphavsrett)

Intervju Odd Tovmo nr. 1 2006

1 comment

• Skal det være Odd Tovmo?