Photo: Solnes, Sander / Svalbard museum

Museet i Barentsburg - Музей в Баренцбурге

434 objects

«Barentsburg Museum» ble etablert i 1963 etter et initiativ fra gruveledelsen og skolelærerne. Museet fikk da et rom i kulturhuset. 1982 ble museet utvidet i forbindelse med Trust Arktikugols 50-årsjubileum.

«Pomormuseet» ble etablert av Vadim Starkov som erstatning for gruvebyens gamle museum. Dette skjedde 1.juli 1995. Pomormuseet ble etablert i bygningen som tidligere ble brukt som skole.

I 2009 ble utstillingen flyttet til midlertidige lokaler i Kulturhuset.

I 2017 ble utstillingen gjenåpnet i den nyrenoverte bygningen som tidligere huset det sovjetiske konsulatet.

I 2018 ble Pomormuseet omdøpt til «Museums- og utstillingssenteret, Art Arctic Gallery».

For de som ønsker å dykke dypere i historien til Pomorene og de russiske fangstfolkene er det mye litteratur å lese. Svalbards Historie av Thor Bjørn Arlov er et godt sted å starte.

Краеведческий музей в Баренцбурге был создан в 1963 году по инициативе руководства рудника и учителей местной школы. Музей находился в одной из комнат Дома культуры. В 1982 году в связи с 50-летием рудника музей расширился. Музей «Помор» был открыт 1 июля 1995 года на базе старого краеведческого музея. До этого в здании находилась школа.

В 2009 году музей был временно перемещён в КСК (культурно-спортивный комплекс). В 2017 году экспозиция переехала в отреставрированное здание бывшего советского консульства. В 2018 году музей был переименован в Музейно-выставочный центр Art Arctic Gallery.

Более подробную информацию об истории поморов и русских промыслов можно обнаружить в обширной литературе по этой теме. Рекомендуем начать это знакомство с книги Тура Бьорна Арлова «История Шпицбергена».