Den norske ambassaden i New Delhi

Photo: Statsbygg / Kunst i offentlige rom

Den opprinnelige ambassadebygningen fra 1960, som er inspirert av europeisk etterkrigsmodernisme, er utvidet med et større tilbygg tegnet av Terje Grønmo. Utvidelsen rommer blant annet et nytt representasjonsområde med ventehall og forhage, visumavdeling og auditorium. I den nye ventehallen strekker et åpent atrium seg gjennom tre etasjer og slipper inn lys gjennom store glassflater. Naturen er gitt innpass i bygget ved bruk av naturstein i vegger og gulv, et vannspeil langs gulvet og integrert vegetasjon.

Det første man møter ved ankomst i vestibylen, er verket 20 fylker av Gerd Tinglum (f. 1951). Det består av 20 kvadratiske, monokrome fargeflater, montert i et rektangulært mønster på to tilstøtende vegger. Tinglum er kjent for sine fargesterke vegginstallasjoner der hun setter sammen fargeflater til visuelle dialoger. Platene malt i lag på lag med transparente fargesjikt som kunstneren har hentet frem fra hver fylkesblomst. Resultatet er 20 unike og intense fargemarkører som til sammen representerer Norges tilstedeværelse i India.

Til konferanserommet ved vestibylen er gobelinen Vanntegn I av Kari Dyrdal kjøpt inn. Tekstilen er vevd i ulike materialer som lin, ull, silke og nylon i en digital vevteknikk som Dyrdal selv har vært med på å utvikle. Mens det hos Tinglum er fargene som skaper dialog med en indisk kultur, er det hos Dyrdal teknikken og materialbruken som går i dialog med indisk tekstiltradisjon, samtidig som resultatet representerer nyskapende norsk tekstilkunst. Vannmotivet i tekstilen knytter seg til byggets naturbaserte uttrykk og har referanser både til norsk natur og energiutvikling, og til indisk kultur som symbol på renhet og skaperkraft.

I tillegg er det kjøpt verk av den anerkjente indiske kunstneren Ambadas (1922-2012): Maleriet Aural World I og seks tegninger fra serien Exploration. Ambadas var en sentral aktør i utviklingen av indisk modernisme og den abstrakte kunstens gjennombrudd. Han flyttet til Norge i 1972, men fortsatte sin karriere som kunstner i India livet ut, og er representert i hjemlandets viktigste kunstsamlinger.

Add a comment or suggest edits

Leave a comment or send an inquiry

Share to