25 objects
Horn
Fagott
Helikon
Klarinett
Lyst tre. Seks deler. Fem ringer av horn? To er profilert og tre flate. 5 klaffer av messing, fire lukkede og en åpen, 7+1 fingerhull. Munnstykket av ibenholt. Klaffer for e, fiss, ...
Basstrompet
Tverrfløyte
Saksofon
Cymbal
Serpent
Slangeformet blåseinstrument. Hoveddelen er trolig laget av bøk og kastanje og trukket i et stort stykke skinn som er malt svart. Instrumentet har seks fingerhull, kantet på utside ...
Tromme
Korpusen består av 7mm sterk sagfiner, som er naglet sammen med messing- og jernnagler. I korpusinnsiden er naglespissene belagt med papir. Papiret er påskrevet med tusj (håndskrev ...
Tuba
Blåseinstrument i messing, tubaform, Ring av nysølv ytterst på schallstykket. Tre kraftige ringer ved rørskøten samt to mindre ringer. Kraftig forsterkning i første bøyen av røret ...
Cymbal
Bjellekrans
Çevgen er et av rytmeinstrumentene i et tyrkisk "mehter" orkester, som spilles ved å riste i rytmiske bevegelser. Under Osmansk tiden ble instrumentet en inspirasjonskilde for vest ...
Tromme
Tofellstromme med trommeskinn av kalve. Kropp av rød-brun malt tre. 8 stemmeskruer øverst og nederst over en enkel stemmering av kromert messing. To-hull på øveste ring for å feste ...
Klarinett
Klarinett
Klarinett i ibenholt med klaffer og ringer i nysølv. 5 deler. 4 ringer inkl. klokkestykkering (mangler den øverste ved munnstykke). 6+1 fingerhull hvorav 2 med ringklaffe. 13 klaff ...
Klarinett
Klarinett i lyst tre (Buksbom?) 5 deler. Munnstykke i ibenholt. Enkle metallringer mellom alle deler. 6+1 fingerhull. 2 åpne klaffer og 11 lukkede, samtlige i metall. Metallen inne ...
Zurna
Korpus av mørk tre. Glatt overflate. Sylindrisk form med utvidelse nede. 7+1 fingerhull samt 7 resonanshull på klokken. På regelmessige avstand på korpus er der viklinger med tett ...
”Janitsjar – fra Tyrkia til Trøndelag” ser på musikalsk utveksling fra historiske- og samtidsperspektiver - på hvordan folk omfavner kulturimpulser og gjør dem til sine egne.
I dag er Norge det eneste landet i verden som bruker ordet janitsjar for å beskrive musikkorps, men tradisjonen med marsjerende band kan føres flere hundre år tilbake i Europa og orienten. Selve ordet janitsjar er avledet fra Yeni Çeri, benevnelsen på elitetroppene til den Osmanske hæren. De brukte trommer, cymbaler, horn og obo for å oppmuntre sine egne og skremme fienden.
Vi finner tyrkiske innslag i musikken til Mozart, Beethoven og Rossini på samme perioden som ordet janitsjar får innpass i Norge. Men hva ordet betyr endrer seg over tid. Hvilke musikalske verdener åpner seg når vi følger det videre?
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».