7) Tøfla - Sparkeføre

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits

Einar, som besøkte oss før jul, mente at de tøflene der, de var modne for utskifting. Det er jeg dypt uenig med han i. Tøflene mine er i grå ullfilt med skinnsåle. Sånn helt alminnelige gråtøfler fra Husfliden. Den ene hælen er borte og det er et stort hull på høyrefoten bak. Den venstre er i ferd med å lide samme skjebne. De er utgåtte, vindskeive og ikke noe særlig å se til. Jeg tenker at det var nok det Einar hadde lagt merke til. Han hadde kanskje også sett at de slarket når jeg gikk i dem.

Jeg fortalte han at jeg i ungdommen, da jeg gikk på gymnaset, delte leilighet med Marit, som eide et par akkurat makene tøfler. Hennes hang kun sammen av kjærlighet. Det var hull overalt, og hun elsket tøflene sine. Jeg var nok litt misunnelig på de varme tøflene med plass til ullester og alt, så da jeg på 1990-tallet skulle investere i tøfler, ble det et slikt par.

Det var kjærlighet ved første prøvetur! Og nå, etter adskillige dager, for ikke å snakke om år, er disse utgåtte tøflene veldig kjær for meg. Som med alt annet man har, og elsker, legger jeg ikke merke til at de er hullete og slitt. Jeg bare elsker å ha dem på beina!

Jeg har ikke lyst å bytte dem ut med et par moderne og nye tøfler, selv om de er akkurat maken til de jeg har. Det er disse tøflene jeg elsker. Stygge og utslitte, javel. Det er likevel akkurat disse jeg vil fortsette å bruke. Det er litt godt det også, å ha noe som er slitt men likevel veldig kjært. Eller, hva tror du? Syntes du de burde byttes ut?

Hør de andre fortellingene i Beate Heides adventskalender "Sparkeføre" her http://digitaltfortalt.no/search?subjects=%22sparkef%C3%B8re%22%20

Advenskalenderen «Sparkeføre» er en kalender bestående av små fortellinger, en for hver dag fra fra 1. desember til julaften. Beate Heide står bak prosjektet og har skrevet og lest inn alle fortellingene.

Illustrasjonene til Sparkeføre er av Inger Kaurin, Torill Strøm, Evy Martinsen og Unni Olsen

Musikk: Bård Mathisen

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits