Fatet er dekorert med fire medaljonger på overisdne: En stor medaljong i speilet med tre mindre medaljonger i cavetto. Medaljongene har meanderborder med abstrakte figurer som minn ...
Fatet er dekorert med fire medaljonger på overisdne: En stor medaljong i speilet med tre mindre medaljonger i cavetto. Medaljongene har meanderborder med abstrakte figurer som minner om drager eller fugl føniks. Disse danner et geometrisk møsnter eller skjema in medaljongen. I midten av den store medaljongen finner vi to symboler for langt liv. På undersiden finner vi Iris og blomstrende fruktgrener.
About the object
aboutStort, rundt porslensfat med utbrettede kanter, med klar grønn celadonglasur og gravert dekor. Glasuren er krakelert og har en ganske krafit applesinsskallstruktur. Ikke like krakelert på undersiden. Mye bobler i glasuren. Glasuren ligger tykkere i bunnen enn i cavetto.
IdentifierNK2018-002
DesignationSkål
Materials and techniquesDreid og høybrent porslen med gravert dekor og celadonglasur.
SubjectFatet er dekorert med fire medaljonger på overisdne: En stor medaljong i speilet med tre mindre medaljonger i cavetto. Medaljongene har meanderborder med abstrakte figurer som minner om drager eller fugl føniks. Disse danner et geometrisk møsnter eller skjema in medaljongen. I midten av den store medaljongen finner vi to symboler for langt liv. På undersiden finner vi Iris og blomstrende fruktgrener.
ProvenanceGjenstanden ble gitt som gave av ekteparet Gunborg og Olav Apold til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i 1987.
Catalog levelEnkeltverk
Other information
Gaven på flere hundre gjenstander, gitt av Gunborg og Olav Apold til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i 1984, utgjorde en en betydelig utvidelse av museets østasiatiske samling på 1980-tallet. Apold eide landets største samling med asiatisk kunsthåndverk, og store deler av deres Japanske samling keramikk, suplert av lakkarbeider, ble donert til museet. Foruten gjenstander fra Japan, ble det også gitt en god del gjenstander fra Korea og Kina, samt noen få sørøstasiatiske gjenstander fra land som Vietnam og Thailand.
Det var Gunborg Apold som bygde opp samlingen. Hun bodde flere år i Japan, og hun reiste mye i Asia. En viktig årsak til at så mye av den japanske delen kom til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseun, var Gunborg apold kjente godt til innsamlingene som Jens Thiis gjorde til museet i sin direktørperiode. Gunborg Apold mente den naturlig hørte til i sammenhengen til museets opprinnelige samling.
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseun fikk i 1984 Bo Gyldensverd, daværende direktør ved Østasiatiska Museet i Stockolm, og Oliver Impey, konservator ved japansamlingen på Ashmolean Museum of Art and Archaeology i Oxford, til å vurdere samlingen. Konklusjonen var at samlingen måtte være sterkt inspirert av den japanske filosofen Soetsu Yanagis forståelse av keramikk. Mye av samlingen ble også samlet inn på 1950-tallet. En periode hvor Yanagi stod høyt i kurs i keramikkverden.
Inscription
Primær, Innskrift: Ming regjeringsmerke med Qianlong periodemerke i kaishu skrift. Merkene er i en dobbelsirkel.
Produksjon: 1736 - 1795
(Seks skrifttegn i kaishuskrift på undersiden av bollen. Merket er en blanding av et Ming regjeringsmerke men med Qianlong periodmerke i midten. Det betyr at det ikke kan være tidligere enn Qianlong. )
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».