Hageanlegget i Hillevåg var åpent for offentligheten og ble etter hvert en uforglemmelig attraksjon. Frida Hansen hadde skapt en eventyrlig og svært eksotisk hage. Det var sjeldne ...
Hageanlegget i Hillevåg var åpent for offentligheten og ble etter hvert en uforglemmelig attraksjon. Frida Hansen hadde skapt en eventyrlig og svært eksotisk hage. Det var sjeldne og eksotiske blomster, innhegninger med påfugler, kalkuner og perlehøns og akvarium med skilpadder og rare fisker. Handelen med utlandet og skipsfarten førte til at nye planter, dyr, fugler og blomster kom fra tropiske strøk til det «forblåste» Vestlandet og Stavanger. Disse rariteter og sjeldenheter ble en del av hennes hage.
Da familien ble tvunget til å forlate eiendommen i Hillevåg på grunn av ektemannens konkurs i 1883, ble avskjeden med blomsterhagen smertefull. Natten før hun måtte forlate tilværelsen i Hillevåg, plukket hun en blomst fra hagen og la den i Bibelen, som hun så plasserte tilbake i hyllen. Selv sa hun at: «Det var en begravelse. Nu hadde jeg begravd hele min blomsterpasjon, ja kanskje hele mitt forrige liv». Det ble en svært dramatisk vending i Hansens liv, og det skulle ta over tjue år før hun igjen vandret i sin egen hage. I mellomtiden ble pasjonen for blomsterdyrking overført til det tekstile mediet. I den transparente portieren “Klematis og paradisfugler” fra 1924 kan vi se hvite paradisfugler fly inn fra sør. I vevnaden har blomstene blitt til hjerter.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».