Vevteppet ‘Semper Vadentes’, fra 1905, regnes som et høydepunkt i Frida Hansens karriere. Teppet viser fire kvinner som vandrer gjennom et langstrakt landskap med ulike attributter ...
Vevteppet ‘Semper Vadentes’, fra 1905, regnes som et høydepunkt i Frida Hansens karriere. Teppet viser fire kvinner som vandrer gjennom et langstrakt landskap med ulike attributter i hendene. Motivet har vært tolket som en beskrivelse av kunstnerens egen livsvei og er relatert til et landskap Hansen kjente godt. I 1930 uttalte hun til Stavanger Aftenblad: «De fire kvinner som vandrer gjennom livet på mitt ‘Semper Vadentes’ har jeg risset opp med Jæren som bakgrunn, langt ute ser man sjøen som de går mot.»
I teppets nedre kant kan vi lese: «Semper Vadentes. Semper Agentes. Semper e natu in vitam ad aeternum. Domine». En norsk versjon av teksten finnes på kartong til vevnaden: «Alltid ildende. Aldrig hvilende. Bort fra vuggen, ud i livet, ind i evigheten. O Herre.»
Style/ Period/ Group/ Movement
Art Nouveau (Jugend)
Provenance
Tidligere tilhørt familien Carnot i Frankrike. Kjøpt av oberst Sadi Carnot, som gjenoppbygget middelalderslottet La Rochepot i Burgund med artnouveau dekor. Vevteppet hang over oberstens seng i slottets hovedsoverom. Senere gått i arv i familien frem til Stavanger kunstmuseum kjøpte det i 2015.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».