• Kunstverket består av fire utendørsmalerier til hvert av besøksrommene og et piknikbord fra avdeling G som er omarbeidet til solseng. Maleriene er spesielt laget til besøksrommene og er malt ute under ulike årstider gjennom et år. Kunstneren har tatt utgangspunkt i de nære omgivelsene på gården der han bor; trærne i den lille lunden bak låven og sumpen på den andre siden av åkeren. Direkte observasjon, oversettelse og gjendiktning er viktige elementer av arbeidsprosessen.  Formatene er relativt store for de små rommene og skaper et sterkt nærvær og fysisk tilstedeværelse. Det hører med til historien at tidligere eier av gården der kunstneren bor satt på Grini under krigen, og maleriene er også malt med dette i tankene.

Siqueland arbeider ofte med større installasjoner som kan fylle hele rom med malerier, tekstiler og bearbeidede objekter.  Maleriet er her ikke bare noe som betraktes som et objekt på avstand, men noe man kan gå inn i og bli en del av.

Andreas Siqueland (f. 1973) bor og arbeider på Hadeland. Han har sin utdannelse fra Haut École de Design et Art i Genève, Kunstakademiet i København og stipendiatprogrammet ved Kunstakademiet / Kunsthøgskolen i Oslo. Siqueland arbeider hovedsakelig med maleri og har over mange år sett på relasjonen maleriet har til stedet der det lages og vises. De siste årene har dette tatt form av omfattende installasjoner. I forbindelse med utstillingen Bridges, Arches and Pathways på Kunstnerforbundet i 2019, bygget han en 1:1 modell av utstillingsrommene i hagen der han bor. I utstillingen Living with it! på Kristiansand Kunsthall i 2021, brukte Siqueland sitt eget hjem som atelier og laget arbeider spesialtilpasset ulike rom i huset. Modeller av rommene ble senere bygget opp i kunsthallen. I tillegg til egen praksis samarbeider Siqueland med billedkunstner Anders Kjellesvik i kunstnerduoen aiPotu.
    Photo: Tveter, Thomas / Kunst i offentlige rom
  • Kunstverket består av fire utendørsmalerier til hvert av besøksrommene og et piknikbord fra avdeling G som er omarbeidet til solseng. Maleriene er spesielt laget til besøksrommene og er malt ute under ulike årstider gjennom et år. Kunstneren har tatt utgangspunkt i de nære omgivelsene på gården der han bor; trærne i den lille lunden bak låven og sumpen på den andre siden av åkeren. Direkte observasjon, oversettelse og gjendiktning er viktige elementer av arbeidsprosessen.  Formatene er relativt store for de små rommene og skaper et sterkt nærvær og fysisk tilstedeværelse. Det hører med til historien at tidligere eier av gården der kunstneren bor satt på Grini under krigen, og maleriene er også malt med dette i tankene.

Siqueland arbeider ofte med større installasjoner som kan fylle hele rom med malerier, tekstiler og bearbeidede objekter.  Maleriet er her ikke bare noe som betraktes som et objekt på avstand, men noe man kan gå inn i og bli en del av.

Andreas Siqueland (f. 1973) bor og arbeider på Hadeland. Han har sin utdannelse fra Haut École de Design et Art i Genève, Kunstakademiet i København og stipendiatprogrammet ved Kunstakademiet / Kunsthøgskolen i Oslo. Siqueland arbeider hovedsakelig med maleri og har over mange år sett på relasjonen maleriet har til stedet der det lages og vises. De siste årene har dette tatt form av omfattende installasjoner. I forbindelse med utstillingen Bridges, Arches and Pathways på Kunstnerforbundet i 2019, bygget han en 1:1 modell av utstillingsrommene i hagen der han bor. I utstillingen Living with it! på Kristiansand Kunsthall i 2021, brukte Siqueland sitt eget hjem som atelier og laget arbeider spesialtilpasset ulike rom i huset. Modeller av rommene ble senere bygget opp i kunsthallen. I tillegg til egen praksis samarbeider Siqueland med billedkunstner Anders Kjellesvik i kunstnerduoen aiPotu.
    Photo: Tveter, Thomas / Kunst i offentlige rom

Come Next Spring (3) [Maling]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to