• Litografi i sortmalt ramme.
    Photo: Nybru, Stian / Norsk Folkemuseum
  • Litografi i sortmalt ramme.
    Photo: Nybru, Stian / Norsk Folkemuseum
  • Litografi i sortmalt ramme.
    Photo: Nybru, Stian / Norsk Folkemuseum

Litografi

1 comment

  • Videresending:God dag! - Jeg tipper at denne teksten kan hjelpe Folkemuseet til å oppgradere kunstneren Arne Larsen Smerud som har solide røtter i bygd og by!

    Øivind Frisvold

    NFMs bilde henger nå i den nymonterte Bysamlingen på NFM (TIDSROM 1600-1914)

    Bildet ble registrert i Digitalt Museum i mars 2020 og oppdatert 31. mars 2021.

    Bildet er meget knapt beskrevet på DM slik: Litografi - Norsk Folkemuseum / DigitaltMuseum

    NFMs eksemplar har tapt mye av sin glans, det er beskåret slik at trykt tekst om kunstner, litograf og kommisjonær. Byvåpenet er også borte. Verdien blir deretter, som et frimerke uten tagger!

    På utstillingen er det imidlertid en ganske omfattende beskrivelse: ....

    I utstillingen fremgår det ikke hva NFM bygger sin tekst på. Noe kan være hentet fra Arne Hoem (1977) "Kristiansund og Nordmøre i gamle dager." Kilder kan også være fra andre eiere av bildet på DM: Prospect af Christianssund i Norge [Litografi i ramme] - Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum / DigitaltMuseum og Nordmøre museums beskrivelse på DM.

    Hvis jeg skulle foreslå endringer i teksten måtte det være:

    1

    Den manglende bildeteksten bør siteres i NFMs beskrivelse:

    Lith. v. J.W.Vos. A. Larsen pinx. VUE de CHRISTIANSSUND en Norvège.

    PROSPECT AF CHRISTIANSSUND i Norge.

    publie p.a. St. Pietro a Aarhus. impr. p.Ch. Fuchs, Hambg

    [Med] CHRISTIANSUNDS BYES SEIGL 1742

    2

    Bildet er ikke et fargelitografi, men et håndkolorert litografi.

    3

    Hoem har en god bekrivelse av de viktige bygningene og omgivelsene. Som kirkelending har jeg bare en kommentar: Det er snålt at NFM plasserer Clausenenga i forgrunnen, på Nordlandet!

    3

    Selv om Arne Larsen ikke er så kjent, bør han (og ikke litografen) oppføres som viktigste skaper/opphavsperson. Han er nevnt i Norsk kunstnerleksikon, og han har en allsidig bakgrunn. Kristiansundsprospektet regnes som ett av de aller beste byprospekter fra denne tiden. I min artikkel i Årbok Nordmøre museum 2019 begrunner jeg det slik:

    Seks år etter at Arne I. Hoem utga sin bok kom det et nytt bind av Norsk kunstnerleksikon. Her møter vi en helt annen, norsk Larsen, med Arne som fornavn. Kunsthistoriker Øivind Storm Bjerke (1983) gir biografiske opplysninger om en maler fra Fåberg i Gudbrandsdalen, som studerte i København i 1820-årene, og som fra 1823 til 1835 «var virksom i kyststrøkene fra Bergen til Bodø.» Vi kan godt flytte grensen nordover fordi han også var aktiv i Tromsø. Larsen er best kjent som portrettmaler. I Molde malte han Hilmar Meincke Krohg som var amtmann fra 1811 til 1840. Amtmandinnen, Cecilie Edel Sophie Krohg ble også portrettert. Familien bodde i villaen Nøisomhed. Bildene tilhørte Molde høiere Almenskole, men de er nå på Romsdalsmuseet. Det er to staselige portretter i tidens smak. Amtmannen er litt flat og stiv i uttrykket, men fruen har til tross for hodeplagget et mer levende blikk. Det sistnevnte bildet ble også utstilt på Jubileumsutstillingen i 1914 (se illustrasjon neste side).

    Vi vet ikke når Larsen var i Kristiansund og laget sin versjon av prospektet. Han kan ha vært i byen flere ganger, og i Trondhjems Adresseavis ser vi for eksempel at han var på vei nordover fra København i 1827 (5. juni). Han tilbød portrettmaling og undervisning i forskjellige male- og tegneteknikker. Etter hvert flyttet han tilbake til Fåberg. I den lokalhistoriske litteraturen ser vi at det var mange kunst- og dekorasjonsmalere i aktivitet her. To av dem var brødrene Ole (f. 1786) og Arne (f. ca 1800), begge fra Fåberg og med etternavn Larsen Smerud. Ole slo seg ned i København og fikk oppgaver ved hoffet. Det er bevart kunst av begge brødrene i Fåberg. Ole har laget bilder til kirken. Maihaugen har et fotografi av et takmaleri på gården Nordre Jørstad med følgende påskrift: «Dekoreret af Arne Larsen Smerud fra Faaberg født i 1790. Malet antagelig i 1847. Han var utdannet i Kjøbenhavn og døde i Faaberg hvor han var omvandrende dekorationsmaler» (se foto av Flora forrige side). Et av husene på Nordre Jørstad er nå kongebolig på Maihaugen. Konservator Kåre Hosar opplyser at Arne Larsen hadde oppdrag på Nordre Jørstad, og at det er sannsynlig at de usignerte takmaleriene kan tilskrives ham. Arne ble ingen størrelse i den autoriserte kunsthistorien, men han var en habil bygdekunstner. Rosemalingen var på vei ut, og Larsen fortsatte bl.a. som portrettmaler (Buggeland 1999, s. 119).

    Fra min artikkel i Nordmøre mueseum årbok 2019.

    Juvelen i Kronen - Nordmøre museum (nordmore.museum.no)

    God jul!!

    Øivind

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to