History
-
Elektrisk drevet personbil, produsert av firmaet Pivco ved elbilfabrikken i Aurskog i 1995 og en av de første som ble levert til test i San Francisco i USA fra høsten 1995. Denne bilen kjennetegnes ved at den er sterkt falmet i rødfargen av sollyset. Dette ble oppdaget tidlig, og de senere produserte bilene fikk dermed forsterket pigment.
Da uttestingen i USA var over ble bilene returnert til Norge. Dette eksemplarer ble reddet unna av fabrikkansatt Henning Sjølie da den etter noen år skulle sendes til vraking som en av 25 biler. Transportøren hadde kun plass til 24 biler på de to transportbilene, og der og da tok Sjølie ansvar for bilen. Den ble lagret privat i Odal og gitt til Norsk vegmuseum i august 2019.
Bilen ble første gang registrert i USA i 1995, som en av de første av 45 biler levert til BART (Bay Area Rail Transport) for utleie til forstadsbanekunder som kjørte siste strekning hjem i elektrisk bil. Bilene til San Francisco fikk modellnavnet «citi», en forkortelse for «Clean Intelligent Transport Inc» som var selskapet i USA som tok imot bilene og driftet dem.
Som en av de få byene i USA hadde San Francisco godt utbygd T-bane og tognett kalt BART (Bay Area Rapid Transportation System). De tradisjonelle hippiestrømningene i sentrumsnære bydeler av storbyen, kombinert med teknologinerdene i Silicon Valley, la til rette for at nettopp San Francisco kunne bli en foregangsby for «clean urban transportation». Da passet bilene fra Pivco helt perfekt. I oktober 1995 ble det første partiet med Pivco citi offisielt overlevert til borgermester Frank Jordan, og Pivco-direktør Jan Otto Ringdal og teamet var for anledningen assistert av det norske kongeparet. Dette var starten på det man så for seg skulle bli et storslagent norsk industri- og eksporteventyr.
Sommeren 1995 representerte et taktskifte i norsk elbilutvikling, idet produksjonen av Pivco City Bee elbiler kom i gang for fullt i fabrikken i Aurskog. De første PIV3-bilene ble levert til Scandinavian Electric Car Rally fra Gøteborg til Oslo i juni 1995. Deretter ble biler levert fortløpende levert til San Francisco og frem til våren 1996. Først da kom Pivco i gang med levering til sponsorer/eiere/pionérbedrifter i Norge.
Produksjonen av PIV3 nådde 120 stykk, inkludert ti prototyper i forkant og de 45 til USA, og erfaringene fra denne modellen dannet grunnlaget for den neste generasjon med samme motor- og batteriteknologi, men bygd for å møte amerikanske krav til personbilsikkerhet; PIV4/Think City produsert fra høsten 1999.
Produksjon: 1995 (Ifølge Think-historien i NVM årbok 2019, side 148-149)
- ProdusentPIVCO AS
- Production placeNorge Akershus Aurskog-Høland Akershus 1930 Aurskogsikker
Downloads
- File attachmentsFagartikkel i årbok for Norsk vegmuseum 98190
Classification
-
- BilfabrikkOU 398.31
- TransportOU 489
- BilerOU 493.5
References
-
- LitteraturreferanseNorsk vegmuseums årbok for 2019.
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNVM 00-G-09323
- Part of collectionNorsk Vegmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedMarch 25, 2020
- Date updatedMay 1, 2020
- DIMU-CODE021028555579
- UUID164880c0-1086-44e8-91ef-02338770d773
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».