History
-
-
Ferguson TEA20 traktor med lasteapparat produsert av Massey-Harris-Ferguson i Coventry (England). Ifølge typebetegnelse og firmanavn ble den produsert i perioden 1953-1956. Graveaggregatet ble produsert av Shawnee i Kansas (USA), antatt produsert i perioden 1950-1955. Lasteapparatet er av typen MIL. Det var Idar Egil Finstuen (Dokka) og Per Jan Blystad (Torpa) som gjorde traktoren om til traktorgraver, dette ble gjort rundt år 2010. Blystad fortalte til museet at graveaggregatet ble funnet av Finstuen på Toten, og at det har sittet på en annen type traktor før, ettersom det ikke passet rett på Ferguson traktoren. Blystad mener at graveaggregatet må være en svært tidlig modell fra Shawnee, ettersom det ikke har hydraulisk skuffevipp og kun kan svinges til en side uten å koble om hydraulikken.
Museet kjøpte traktorgraveren av Egil Idar Finstuen i oktober 2019.
Wikipedia:
TE20, også kalt Gråtass, er en traktor fra britiske Ferguson produsert i perioden 1946–1956.
Harry Ferguson etablerte traktorprodusenten Ferguson og modellen TE20, like etter andre verdenskrig. Traktoren hadde ca. 20 hestekrefter (varierte mellom variantene). Navnet TE20 står for Tractor England og dens motoreffekt. Traktorene ble produsert ved Banner Lane fabrikken i Coventry, Storbritannia. Traktoren ble symbolet på traktoriseringen og mekaniseringen av landbruket verden over. Dens popularitet skyldes inovative tekniske nyvinnger, samt stor etterspørsel etter traktorer etter andre verdenskrig.
TE20 ble utviklet for å være billig i både innkjøp og drift, samt enkel å operere. Dette gjorde innkjøp av traktoren mulig for svært mange. Tidligere hadde traktorer vært forbeholdt mer velstående bønder og krevde mer teknisk kyndighet. På denne måten effektiviserte TE20 landbruket ved å bli en "folketraktor" verden over. Totalt ble det produsert 517 651 traktorer av modellen TE20.
De første traktorene ble produsert i 1946. De første modellene hadde bensin- eller parafinmotorer og 6 volts elektrisk anlegg. TE20 hadde Lucas elektrisk anlegg med pluss til jord fremfor minus som er vanlig. Det ble utviklet et vidt spekter av ulike varianter. Det ulike variantene fikk en egen bokstav i navnet, eks. TE-A 20 (Standard Motor bensinmotor), TE-D 20 (parafinmotor). I 1954 kom den første TE-F 20 som hadde dieselmotor. Produksjonen stanset i oktober 1956 da Ferguson 35 (Gullkalv/Gullfisk) ble introdusert. Denne byttet navn til Ferguson 35 og fikk endret fargesetning i desember 1957. Motoralternativene var en firesylindret bensinmotor og en firesylindret diesel (standard 23c) som etterhvert ble beryktet for å være vanskelig å starte. Traktoren ble i 1959 hetende Massey- Ferguson 35 og fikk også samme året den mer vellykkede tresylindrede Perkins A3-motoren.
I Norge var det Eikmaskin som fikk enerett til å selge Ferguson-traktorer og utstyr i Norge. Norge og Eikmaskin var de første til å selge Ferguson utenfor Storbritannia. Dette som følge av at Christian Eik var en nær venn av Harry Ferguson. I dag er det fortsatt Eikmaskin som fører dagens Massey-Ferguson, som er en fusjon mellom Harry Ferguson og Massey-Harris i 1953, først med navnet Massey-Harris-Ferguson og fra 1958 Massey Ferguson.
I nyere tid har Fantasifabrikken A/S brukt traktoren i barne-TV, filmer og annet, under navnet Den lille traktoren Gråtass.
Av teknsike nyvinnger ved TE20 var særlig trepunktssystemet. Dette systemet ble utviklet av Harry Ferguson og revolusjonerte traktorproduksjonen. Systemet gjorde det mulig å løfte redskaper opp og ned ved hjelp av hydrauliske løftearmer montert bak på traktoren. Traktorer produsert før TE20 hadde hatt samme funksjon som hesten. De fungerte bare som drivkraft, og utstyr dras i samme høyde under hele arbeidsoperasjonen. Systemet ble utviklet med hensikt å gjøre pløying mer effektivt og trygt for brukeren av traktoren. Det hadde vært et problem med traktorpløying før TE20 at plogen kunne satte den seg fast i en hindring under jorden og holdte igjen traktoren slik at denne steilet og kunne falle bakover. Dette førte til mange alvorlige ulykker i landbruket. Et annet problem var at det var tidskrevende å få opp plogen igjen om den gikk for dypt. Harry Ferguson utviklet et automatisk dybdekontroll-system som samtidig forhindret steiling, med trepunktssystemet. Plogen ble festet på tre punkt til traktoren, to lave og et i topp. De to lave var løftearmer som kunne løfte redskapet opp og ned. Toppfestet utgjorde en viktig del av dybdekontrollen. Når plogen satte seg fast eller fikk for mye motstand ble kraften av dette overført gjennom toppfestet og inn til en kontrollfjær i traktorens hydrauliske system. Når denne fjæren ble presset inn, løftet hydraulikksystemet plogen automatisk til fjæren ikke lengre stod under trykk.
Modeller og produksjonsår.
TE-20 Continental bensinmotor (1946–1948) En hel del av disse ble ombygd til dieseltraktorer når motoren havarerte eller ble utslitt på grunn av dyre deler.
TEA-20 Standard Motor Companys bensinmotor (1947–1956)
TEB-20 Continental Z-120 bensinmotor, smal sporvidde (1946–1948)
TEC-20 Standard Motor Companys bensin, smal sporvidde (1948–1956)
TED-20 bensin/parafinmotor (1949–1956) (Disse motorene ble startet på bensin, men gikk ellers på parafin)
TEE-20 bensin/parafinmotor, smal sporvidde (1949–1956)
TEF-20 dieselmotor (1951–1956)
TEG-20 dieselmotor, smal sporvidde (1954–1956)
TEH-20 bensin/lampeoljemotor, (1950–1956)
TEJ-20 bensin/lampeoljemotor, smal sporvidde (1950–1956)
TEK-20 bensinmotor, for vingårder (1952–1956)
TEL-20 bensin/parafinmotor, for vingårder (1952–1956)
TEM-20 bensin/lampeoljemotor, for vingårder (1952–1956)
TEN-20 dieselmotor, for vingårder (1954–1956)
TEP-20 bensinmotor, industrivariant (1952–1956)
TER-20 bensin/parafinmotor, industrivariant (1952–1956)
TES-20 bensin/lampeoljemotor, industrivariant (1952–1956)
TET-20 dieselmotor, industrivariant (1952–1956)
Det ble også produsert grå Ferguson traktorer i USA. Disse hadde andre typebetegnelser, TO 20 (Tractor Oversea 20). Det ble produsert 140 000 TO 20 ved fabrikken i Detroit.
Nettsiden Traktor:
Traktoren var ideen til ingeniør og oppfinner Harry Ferguson. Nøkkelen til den globale suksessen traktoren hans oppnådde var den unike trepunktskoblingen, som ble styrt av traktorens hydraulikksystem. «Ferguson-systemet» gjorde at traktoren plutselig kunne benytte en hel rekke ulike redskaper, og forenklet dermed hverdagen til bonden betraktelig.
«Ferguson-systemet» var et vesentlig fremskritt for moderne matproduksjon, og er i ettertid anerkjent som en av de viktigste ingeniør-kunstene i det 20. århundre. Gjennom oppfinnelsen fikk Harry Ferguson realisert sin livslange drøm om å hjelpe bønder med å på en rimelig måte mekanisere alle sider ved landbruket, og dermed gjøre det rimeligere å produsere mat. Med bare 20 hestekrefter var TE20 (Tractor England) utrolig lett og liten, samtidig som den enkelt utkonkurrerte fysisk større konkurrenter og hadde mye lavere driftskostnader. Det var et gjennombrudd som ble basisen for mekaniseringen av landbruket over hele verden. Over en halv million av disse små traktoren ble bygget ved Banner Lane mellom 6. juli 1946 og 12. juli 1956. Mange av dem finnes fortsatt på norske gårdsbruk, og de er verdsatte samlerobjekter mange gjerne pusser opp og tar vare på.
-
Produksjon - 1953 — 1956 (Antatt av NVM.)
Traktor. - Produsent Massey-Harris-Ferguson sikker
- Production place Storbritannia England Coventry sikker
-
Produksjon - 1950 — 1955 (Antatt av NVM.)
Graveaggregat. - Produsent Shawnee Manufacturing Co. sikker
- Production place USA Kansas Topeka sikker
-
Downloads
- File attachments Artikkel av Reidar Heieren. 312370
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier NVM 00-G-12009
- Part of collection Norsk Vegmuseum
- Owner of collection Norsk Vegmuseum
- Institution Norsk vegmuseum
- Date published October 25, 2019
- Date updated January 22, 2024
- DIMU-CODE 021028430025
- UUID ca060386-e674-4d78-8c01-0d767ee4b56a
- Tags
2 comments
TEA454054 er produsert i 1955. (nr.428093 til 488578 er bygd dette året)
Frontlasteren er en Engelsk MIL Loader model H. (Midland Industries Limited = MIL)
kjetil.blestrud, May 4, 2020
TEA 363686, noen som vet noe om denne ?
Betyr A frontlaster og hva sier 363686 ?
Kristian Kjøll, October 25, 2021
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».