History
-
1945 modell Studebaker Weasel, kjørt med kjennemerke E-7963 av Venabu Høyfjellshotell (tidligere Venabu Fjellstue), Ringebu i Oppland. Salgspapirer som matcher med identitetsplata på kjøretøyet viser at denne kom til hotellet fra forsvaret i 1982. Motorvognregisteret og vognkortet sier at E-7963 er en 1940 modell Weasel som kom til hotellet i 1962. Forklaringen er nok at vår gjenstand i 1982 fikk kjennemerket fra 1940 modellen som da var utslitt og måtte kondemneres. Papirene i motorvognregisteret ble ikke ordnet, det var ikke helt uvanlig i tidligere tider at slike ting ble gjort på enkleste måte med kjøretøyer som hadde begrenset bruk.
Gave til museet i 1993 fra Arvid Tvete/Venabu Høyfjellshotell. Betegnelsen viser at dette er en amfibieversjon, men den fremstår ikke slik i dag.
Studebaker M 29 Weasel. 70 hk. 6 syl. Mod.6-170. 1700 kg. Weaselen ble bygget for bruk i ørken og i snø. Navnet weasel kommer av et nord-Amerikansk pelsdyr som tar seg fram over alt og var derfor passende å bruke på dette kjøretøyet. Det var også utstyr for å montere på til kjøring i vann. Det norske Forsvaret kjøpte inn 2.000 slike kjøretøyer og brukte Weaselen i mange år før BV 202 og BV 206 kom inn i bildet.
Wikipedia;
M29 Weasel er et beltekjøretøy fra andre verdenskrig. Den ble produsert av Studebaker, og var beregnet på bruk på snø.
De første hadde 15 tommer brede belter, senere versjoner hadde 20 tommers belter (50 cm). M29C 'Water Weasel' var amfibieversjonen.
I Norge ble Weaselen brukt i flere militære avdelinger. Vernepliktige soldater ble kjent med kjøretøyet og navnet, som etterhvert gikk inn i hverdagsspråket som navn på et hvilket som helst lett- eller upansret beltekjøretøy til generelle transportformål.
Venabus historie - fra jubileumsheftet 1997 (kopiert fra nettsiden til venabu fjellhotell og hytter):
I mai 1947 tok Birgit og Arvid Tvete ut tomten til Venabu og første del av fjellstuen ble reist den sommeren. Det er nå femti år siden.
I dette heftet skriver Arvid om de første årene. Han var yngst i en søskenflokk på 6 gutter og vokst opp i Vingrom der foreldrene ved siden av læreryrket, drev Solvang pensjonat med 21 gjesteværelser. Han tok hotellfagutdanning i Oslo i 1939, gikk Handelsgymnas under krigen og fikk arbeide ved Victoria hotell på Lillehammer fredsvåren i 1945. I 1946/47 var han kontorsjef ved Wadahl høyfjellshotell, deretter ble alt satt inn for å få realisert egen bedrift. Høsten 1948 skriver han i en 12 siders utredning om Venabu fjellstue som ble sendt til Hotel og Turist Direktoratet: "Fjellet har alltid hatt en stor tiltrekningskraft på meg og jeg har søkt dit opp så snart anledningen har bydd seg. Jeg er derfor godt vant med fjellet og har lenge gått med planer om å få meg et eget turiststed inne på fjellet. Jeg ville drive dette stedet sammen med min kone, som har ivret svært for disse planene, og med tiden skape en 1.kl turisthytte på det sted hvor begynnelsen nå er gjort."
Av den første gjesteboken fremgår at Venabu ble innviet lørdag, den 18. februar 1950. Gjestebøkene fra den første tiden viser at mor og far maktet å skape en fjellstue med en god atmosfære og standard, og Venabu ble forbedret år etter år.
Familien vokste også. Snart kunne barna ta ansvaret for noen faste jobber: bære ved og kull, rydde, mate og stelle grisene, stoppe vannpumpa, ekspedere i resepsjonen, bære bagasje, ta inn varer, tenne peisen, holde fyr på varmtvannsberederen. Det var mange oppgaver som egnet seg og Pål har skrevet om noen av opplevelsene og skolegangen. Jubileumsåret 1997, ble brukt til å ta vare på historisk dokumentasjon og å gjøre den tilgjengelig. Vi fant store mengder med papirer fra de første årene. I bortgjemte kasser lå all korrespondansen med gjester og leverandører, regnskapspapirer og gjestebøkene. Her lå også en del gamle bilder og noen av mors arkitekt-tegninger, menyer og skisser.
Kronologisk oversikt
1947 Tømmerbygning oppført.
1949 Bygningen blir inndelt i rom og utvidet.
1950 Venabu fjellstue åpner med 13 gjesteværelser.
1952 Personalbolig (annekset) bygges.
1955 Privatbolig "Hytta" blir bygget.
1957 Utvidelse med "mellombygget" 5 soverom
1962 A.Tvete AS stiftes og overtar fjellstuen.
1963 Fremføring av elektrisk kraft.
1964 Østfløyen blir oppført i lettbetong. Utvidelse av spisesal og hall.
1967 Kafeteria/festsal, 80 m2, blir bygget i betong.
1972 Oppvarmet skistall bygges. Statens vegvesen vinterbrøyter til Venabu.
1976 Tømmerbygningen rives. Nystueavdeling og soveromsfløy, med 36 rom i betong. Utvidet spisesal. Eget renseanlegg for avløpsvann. Venabu godkjennes som høyfjellshotell.
1978 Personalbolig i lettbetong og ny bestyrerbolig.
1980 Meteorologsisk Institutt etablerer værstasjon på Venabu
1981 Innredning av underetasjer, personheis monteres.
1983 Lars og Line Tvete overtar aksjene i A.Tvete AS.
Produksjon: 1945 (Merkeplate.)
- ProdusentThe Studebaker Corp.sikker
- Production placeUSAsikker
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNKM 00469
- Part of collectionNorsk kjøretøyhistorisk museum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedOctober 16, 2019
- Date updatedSeptember 2, 2022
- DIMU-CODE021028422301
- UUID5dfd62e6-9421-4b29-bc74-792683817153
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».