• Blå metallbil, (modell), på brun tresokkel. Bilen er åpen, den har kun fronstykke og bakstykke av karosseriet. Bilen viser hele drivverket, der clutch, girkasse og bakaksel er gjennomskåret. Bilen er lagd slik at clutch, bremser, lys, styring, etc. fungerer. Drivverket roterer ved hjelp av ei gummireim son drives av en elektrisk motor nede i sokkelen. Det elektriske anlegget er bygd inne i sokkelen og sokkelen har kontakt for tilkobling av 220 volt.
    Photo: Norsk vegmuseum
  • Blå metallbil, (modell), på brun tresokkel. Bilen er åpen, den har kun fronstykke og bakstykke av karosseriet. Bilen viser hele drivverket, der clutch, girkasse og bakaksel er gjennomskåret. Bilen er lagd slik at clutch, bremser, lys, styring, etc. fungerer. Drivverket roterer ved hjelp av ei gummireim son drives av en elektrisk motor nede i sokkelen. Det elektriske anlegget er bygd inne i sokkelen og sokkelen har kontakt for tilkobling av 220 volt.
    Photo: Norsk vegmuseum
  • Blå metallbil, (modell), på brun tresokkel. Bilen er åpen, den har kun fronstykke og bakstykke av karosseriet. Bilen viser hele drivverket, der clutch, girkasse og bakaksel er gjennomskåret. Bilen er lagd slik at clutch, bremser, lys, styring, etc. fungerer. Drivverket roterer ved hjelp av ei gummireim son drives av en elektrisk motor nede i sokkelen. Det elektriske anlegget er bygd inne i sokkelen og sokkelen har kontakt for tilkobling av 220 volt.
    Photo: Norsk vegmuseum
  • Blå metallbil, (modell), på brun tresokkel. Bilen er åpen, den har kun fronstykke og bakstykke av karosseriet. Bilen viser hele drivverket, der clutch, girkasse og bakaksel er gjennomskåret. Bilen er lagd slik at clutch, bremser, lys, styring, etc. fungerer. Drivverket roterer ved hjelp av ei gummireim son drives av en elektrisk motor nede i sokkelen. Det elektriske anlegget er bygd inne i sokkelen og sokkelen har kontakt for tilkobling av 220 volt.
    Photo: Norsk vegmuseum
  • Blå metallbil, (modell), på brun tresokkel. Bilen er åpen, den har kun fronstykke og bakstykke av karosseriet. Bilen viser hele drivverket, der clutch, girkasse og bakaksel er gjennomskåret. Bilen er lagd slik at clutch, bremser, lys, styring, etc. fungerer. Drivverket roterer ved hjelp av ei gummireim son drives av en elektrisk motor nede i sokkelen. Det elektriske anlegget er bygd inne i sokkelen og sokkelen har kontakt for tilkobling av 220 volt.
    Photo: Norsk vegmuseum

Modell

1 comment

  • Hei hei. Så hyggelig at denne modellen er blitt tatt vare på. Med denne modellen kunne trafikklæreren vise hvordan datidens bil kunne være konstruert og hvordan den virket. Bilens deler slites ved bruk og svekkes på grunn av alder. Her kunne læreren motivere elevene for kontroll og vedlikehold av bilen. Sikkerhetskontroll av bil inngår den dag i dag både i den teoretiske og praktiske opplæringen ved trafikkskolene, og er et element i førerprøven. Denne modellen ligner på modellene til det tyske firmaet WERNER DEGENER. Statens trafikklærerskole i Stjørdal kjøpte flere tyske undervisningsmodeller via W.C.Fabritius&Sønner AS i Oslo. Med vennlig hilsen Jan Olav Weisæth, tidligere ansatt ved Statens Trafikklærerskole.

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to