History
-
Trykkluftdrevet lokomotiv for transport av masse på skinnegang. Ved å bruke trykkluft som man fylte på tankene kunne lokomotivet frakte masse ut av gruva og tomme vagger inn igjen. Man etablerte stasjoner for fylling av trykkluft slik at lufttrykket holdt seg høyt nok til man kom til neste stasjon. Med bruk av trykkluft slapp man unna de avgassene som et diesel drevet lokomotiv ga.
Med hjelp fra informantene Thor Olav Bjerke hos jernbanemuseet og svenske Mats Freding samt besøk på nettsidene til Motala Verkstad og Motala Industrimuseum er vi sikre på at lokomotivet ble produsert i Motala ved Motala Verkstad i perioden 1936-1938.
Firmaet solgte Lindholmen verft i 1936 og dette medførte endring av firmanavnet fra AB Lindholmen-Motala Motala Verkstad til kun Aktiebolaget Motala Verkstad. Ettersom vi ikke vet eksakt produksjonsår på vårt lokomotiv, er dette med endring i firmanavnet greit å vite.
Motala Verkstad var en av Sveriges største industribedrifter, men de produserte kun 11 trykkluftdrevne lokomotiv totalt, dette skjedde i perioden 1931-1942. Ni av disse ble levert til Norge, for bruk i bergverk-gruvedrift. Lokomotivene ble lagd på lisens fra firmaet AB Atlas Diesel, (Atlas Copco`s forgjenger).
Dette lokomotivet har tilhørt firmaet Fosdalen Bergverk, (etablert i 1906), i Malm i N-Trøndelag, og det ble brukt til å frakte jernmalm ut av gruva. Fosdalen kjøpte seks slike lokomotiv fra Motala fordelt på årene 1936, 1937, 1938 og 1940. Trykkluft lokomotivene var i noe bruk hos Fosdalen til rundt 1960, men firmaet tok ut malm til 1989, da gikk firmaet konkurs. Gruva ble drevet videre fram til 1999 under navnet Nye Fosdalen Bergverk.
Ifølge Jostein Strand, (tidligere stiger og gruvesjef i Fosdalen, nå bergmesterens kontakt etter konkursen), så hadde Fosdalen svensk ledelse og direktør til krigens slutt i 1945, deretter tok staten over ledelsen. En av grunnene til at det ble innkjøpt mye utstyr fra Sverige, mener Strand har en sammenheng med at firmaet hadde svensk ledelse. I 1947 skulle Fosdalen kjøpe flere nye lokomotiv, og anbud ble gitt fra Motala på trykkluft lokomotiv. Det ble aldri noen handel, ifølge Strand skyldes dette at batteridrevne lokomotiv på den tiden var blitt så bra og prisgunstige at de ble foretrukket.
Gave til NFSM fra Nye Fosdalen Bergverk i 1993.
Av de seks lokomotivene fra Motala som var i bruk hos Fosdalen kjenner vi til to eksemplarer som har blitt bevart i N-Trøndelag.
Egge Museum har ett fra 1938 (1939) med produksjonsnummer 860.
Verran Kommune har ett fra 1940, med produksjonsnummer 871.
Fotografier fra Motala industrimuseum sin samling viser at lokomotivene var svarte i farge da de forlot Motala. Fotografier fra Thor Bjerke som viser Verran kommune sitt lokomotiv, (tatt i 2003), tilsier at lokomotivene var gule da de ble tatt ut av drift hos Fosdalen i ca. 1960. Jostein Strand fortalte at fra 1930 tallet ble alt materiell malt signal gult, (lokalt kalt Fosdalen gult), før det ble trillet inn i gruva. Dette ble gjort av sikkerhetsmessige årsaker. Fra midten av 1930 tallet fikk Fosdalen sine lokomotiv levert uten tak over førerplassen, da takene skapte problemer ved luftpåfyllingsstasjonene.
Hjuldamperen DS Skibladner, (1856 modell), ble også bygd ved Motala Verkstad. Båten er verdens eldste hjuldamper i drift, der den hver sommer trafikkerer Norges største innsjø Mjøsa.
Produksjon: 1936 - 1938 (Produksjonsliste.)
Produksjon i følge informant.- ProdusentAktiebolaget Motala Verkstad, (AB Lindholmen-Motala)
- Production placeSverige Motalasikker
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNFSM-G-00124
- Part of collectionNorsk fjellsprengningsmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedDecember 10, 2014
- Date updatedJuly 1, 2022
- DIMU-CODE021025640817
- UUIDb28f6107-98b2-4abe-e044-00144fb7c9c3
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».