History
-
Kort historikk om skipene fra Wikipedia:
"DS «Prins Olav» var et tidligere britisk kongeskip og senere et norsk turist- og hurtigruteskip som ble overlevert Royal Navy som HMY (His Majestys Yacht) «Alexandra» i mai 1908. Skipet ble bygd ved verftet A. & J. Inglis i Glasgow, Skottland. Fra 1908 til 1925 var hun kongeskip for Kong Edward VII og Dronning Alexandra av Storbritannia, og senere Kong Georg V. Etter første verdenskrig ble skipet lagt ut for salg. I 1925 kjøpte Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab (NFDS) skipet for 660 000 kroner og døpte det om til DS «Prins Olav». Skipet ble bygd om og gikk i turisttrafikk både i Norge og i utlandet. I 1936 ble skipet totalt ombygd, og i 1937 ble DS «Prins Olav» satt inn i fast rotasjon i hurtigruten. I juli 1940 ble DS «Prins Olav» og DS «Ariadne» senket av tyske bombefly i nærheten av Røst i Lofoten. 8 mennesker fra DS «Ariadne» og 1 fra DS «Prins Olav» omkom."
" DS «Prinsesse Ragnhild» var satt inn i fast rotasjon i hurtigruten fra desember 1931. Under angrepet på Norge 9. april 1940 lå DS «Prinsesse Ragnhild» i Ålesund havn. Alle hurtigruteavganger ble innstilt, og skipet gikk inn i Hjørundfjorden for å søke dekning under bratte fjellsider. Tyske fly angrep flere ganger, men lyktes ikke i å treffe skipet. I juli kom hurtigruten i gang igjen, og DS «Prinsesse Ragnhild» fortsatte i fast rotasjon. 23. oktober 1940 var skipet på nordgående og forlot Bodø klokken 10:30 på vei til Stamsund med omkring 450 mennesker ombord. Skipet hadde i tillegg til besetningen på 50, 75 norske passasjerer og anslagsvis 330 tyske soldater ombord. Omkring klokken 11.20 ved øyen Landegode ble hun rammet av en eksplosjon som rev i stykker bunnen på skroget, og i løpet av 8–10 minutter sank skipet. Fraktefartøyet MK «Batnfjord» var i nærheten, og reddet 142 mennesker, hvorav 79 var nordmenn. Fiskeskøyten «Gangerolf» kom også til og plukket opp 14 overlevende. Årsaken til forliset er aldri blitt fastslått. 22. oktober 2000 ble det avduket en minnebauta over DS «Prinsesse Ragnhild» på kaien i Bodø."
"13. juli ble skipet satt inn i fast rotasjon i hurtigruten. DS «Dronning Maud» ble hurtigrutens nye flaggskip, en posisjon hun beholdt til DS «Prinsesse Ragnhild» ble satt inn i 1931. I oktober 1929 grunnstøtte DS «Dronning Maud» ved Florø. Ved angrepet på Norge 9. april 1940 var DS «Dronning Maud» på nordgående ved Sandnessjøen. Hun fortsatte til Kirkenes, men ble snart rekvirert til krigsinnsats av norske myndigheter. Hun førte blant annet avdelinger fra Alta til Sjøvegan. 1. mai ble hun gjort om til hospitalskip og tok ombord et sanitetskompani i Sørreisa. Skipet ble tydelig merket med Røde Kors-merker og flagg og seilte mot Foldvik i Gratangsfjorden. Mens skipet var i ferd med å legge til kai i Foldvik, dukket tre tyske fly opp. De gikk til angrep med mitraljøser og slapp bomber mot skipet. DS «Dronning Maud» ble truffet av to bomber, en ved forluken, og en mellom skorsteinen og broen. Skipet begynte å brenne, og drev på grunn like ved kaien hvor hun veltet over mot babord side. 18 mennesker ble drept, og 31 ble såret. Skipet ble avskrevet som totalvrak, kondemnert og ligger på bunnen utenfor Foldvikbrygger i Gratangen."
Classification
References
-
- InternetstedInformasjon om historikken til de tre skipene er hentet fra Wikipedia- artikler. http://no.wikipedia.org/wiki/DS_%C2%ABDronning_Maud%C2%BB http://no.wikipedia.org/wiki/DS_%C2%ABPrinsesse_Ragnhild%C2%BB http://no.wikipedia.org/wiki/DS_%C2%ABPrins_Olav%C2%BB Alle artiklene er oppdaterte mellom desember 2013 og februar 2014.
License information
Metadata
- IdentifierFTT.TSM.1338
- Part of collectionSverresborg Trøndelag Folkemuseum
- Owner of collectionSverresborg Trøndelag Folkemuseum
- InstitutionSverresborg Trøndelag Folkemuseum
- Date publishedNovember 12, 2014
- Date updatedMay 5, 2022
- DIMU-CODE021025515270
- UUIDe543281e-79cb-4a6d-9b44-f22387bba5fc
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».