History
-
Måleinstrumentet har vært i bruk hos SVV, Rogaland. Etter endt bruk, har den vært lagret på Norsk vegmuseums avdeling i Dirdal.
Kassen er ikke komplett. Det er i lokket et bilde på hvordan kassa ser ut med alle deler på plass.Følgende informasjon er gitt av Geir Refsdal 10.06.2013:
MÅLING AV VEGERS BÆREEVNE.
Måling av vegenes bæreevne i forbindelse med den første NORSK VEGPLAN.
Utstyr "Benkelmanns-bjelke"
Oppfunnet av A.C. Benkelman i USA i forbindelse AASMTO-forsøket ca 1958-62 i Illinois.
(Geir Refsdal har også lagt ved 3 lysbilder og 1 fotonegativ, disse scannes og legges til i registreringen)
Benkelmannsbjelken ble erstattet av Dynaflect- utstyret.
Vegmuseet har et slikt utstyr.Artikkel i Sørlandsporten Nr.1-1976, side 14. Bedriftsavis for Statens vegvesen Aust-Agder:
I forbindelse med Norsk Vegplan 1 ble det i 1965 utført en omfattende geoteknisk registrering av riksvegnettet. På landsbasis ble ca. 14000 km riksveg registrert, mens det her i Aust-Agder ble registrert på hele E18, rv. 9 og rv. 12 samt rv. 39 fra Svenes til Telemark grense.
Disse registreringene ga en god oversikt over vegnettets bæreevne, og har i noen utstrekning blitt brukt som grunnlag for å fastsette akseltrykk, investeringer, prioritering av utbedringstiltak etc.
Registreringene har også vært brukt til å fastsette nødvendig forsterkning av enkelte veger, med til dels godt resultat.Av forskjellige grunner er en stor del av registreringene ikke lenger aktuelle, blant annet på grunn av manglende ajourføring. Det har derfor etter hvert oppstått et behov for å få registreringene fra 1965 ajourført og samtidig få registrert bæreevnen for den resterende del av riksvegnettet. Dette er tenkt gjennomført i 1976, og for veger som ikke innen da er blitt ny-kilometrert i 1977.
I løpet av denne perioden skal det for Aust-Agders del registreres ca. 886 km riksveger hvorav ca. 700 km i 1976. Av utstyr til nevnte målinger skal benyttes Benkelmannsbjelker som i 1965.
I tillegg har Vegdirektoratet gått til innkjøp av 5 stk Dynaflect. Belastnings- og måleenheten er bygget på en tilhenger som kan hektes bak på en vanlig personbil.Avlesing av resultat skjer fremme i trekkvognen på et kontrollpanel. Sammenliknet med Benkelmannsbjelken gir Dynaflect opptil to ganger større kapasitet, større sikkerhet i trafikken, bedre egnet til måling av grusveger og krever mindre bemanning.
Dynaflect-enheten koster ca. 110-120 000 kroner, og en slik skal benyttes av både Buskerud, Vestfold, Aust-Agder, Telemark og Vest-Agder.I tillegg skal det graves opp prøvehull i vegbanen, en viktig omfattende del av registreringene.
De omfattende registreringene er lagt under planleggingsavdelingen hvor oppsynsmann Mads Krogh vil stå som daglig leder av arbeidet.Produksjon: 1960 - 1975 (Antatt av NVM.)
- ProdusentGeonor A/Ssikker
- Production placeNorge Grini Næringspark 10, 1361 Østerås.sikker
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier NVM 00-G-10428
- Part of collection Norsk Vegmuseum
- Owner of collection Norsk Vegmuseum
- Institution Norsk vegmuseum
- Date published August 13, 2025
- Date updated August 14, 2025
- DIMU-CODE 0210215267575
- UUID 81600a29-acd9-407a-8fb7-7b1928c78387
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».