• CPI er en nødpeilesender som sender på 121,5 mhz og 243 mhz. Den kan utløses manuelt fra "cp side console" hvor controlboksen er montert. Den løses ut automatisk vha trykkbryter dersom flyet lander i vann, i eller vha "fragible switches" monter på flyskroget.

Denne gjenstanden er festet på høyre side, nedre del av halefinnen på flyet. Ved utløsning manuelt fra cockpit, blei CPI "skutt" ut fra flykroppen og skal kunne "seile" ned mot sjøen, hvor nødpeilesender samtidig blir utløst for å gi posisjon til redningsmannskaper.
    Photo: Kolstad, Geir / Forsvarets museer
  • CPI er en nødpeilesender som sender på 121,5 mhz og 243 mhz. Den kan utløses manuelt fra "cp side console" hvor controlboksen er montert. Den løses ut automatisk vha trykkbryter dersom flyet lander i vann, i eller vha "fragible switches" monter på flyskroget.

Denne gjenstanden er festet på høyre side, nedre del av halefinnen på flyet. Ved utløsning manuelt fra cockpit, blei CPI "skutt" ut fra flykroppen og skal kunne "seile" ned mot sjøen, hvor nødpeilesender samtidig blir utløst for å gi posisjon til redningsmannskaper.
    Photo: Kolstad, Geir / Forsvarets museer
  • CPI er en nødpeilesender som sender på 121,5 mhz og 243 mhz. Den kan utløses manuelt fra "cp side console" hvor controlboksen er montert. Den løses ut automatisk vha trykkbryter dersom flyet lander i vann, i eller vha "fragible switches" monter på flyskroget.

Denne gjenstanden er festet på høyre side, nedre del av halefinnen på flyet. Ved utløsning manuelt fra cockpit, blei CPI "skutt" ut fra flykroppen og skal kunne "seile" ned mot sjøen, hvor nødpeilesender samtidig blir utløst for å gi posisjon til redningsmannskaper.
    Photo: Kolstad, Geir / Forsvarets museer
  • CPI er en nødpeilesender som sender på 121,5 mhz og 243 mhz. Den kan utløses manuelt fra "cp side console" hvor controlboksen er montert. Den løses ut automatisk vha trykkbryter dersom flyet lander i vann, i eller vha "fragible switches" monter på flyskroget.

Denne gjenstanden er festet på høyre side, nedre del av halefinnen på flyet. Ved utløsning manuelt fra cockpit, blei CPI "skutt" ut fra flykroppen og skal kunne "seile" ned mot sjøen, hvor nødpeilesender samtidig blir utløst for å gi posisjon til redningsmannskaper.
    Photo: Forsvarets museer
  • CPI er en nødpeilesender som sender på 121,5 mhz og 243 mhz. Den kan utløses manuelt fra "cp side console" hvor controlboksen er montert. Den løses ut automatisk vha trykkbryter dersom flyet lander i vann, i eller vha "fragible switches" monter på flyskroget.

Denne gjenstanden er festet på høyre side, nedre del av halefinnen på flyet. Ved utløsning manuelt fra cockpit, blei CPI "skutt" ut fra flykroppen og skal kunne "seile" ned mot sjøen, hvor nødpeilesender samtidig blir utløst for å gi posisjon til redningsmannskaper.
    Photo: Kolstad, Geir / Forsvarets museer

Nødpeilesender

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits
Created with Sketch. Add a comment or suggest edits

1 comment

  • Denne ble kun brukt på P-3N. P-3C har ei tilsvarende bøye men

    med ei annen innfesting av bøya til skroget.

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to