Helgenfigur, produsert i den franske byen Limoges. Høyst sannsynlig har den tilhørt et helgenskrin eller et kors. Figuren er fremstilt frontalt med smalt hode. Kroppen er dekket av ...
Helgenfigur, produsert i den franske byen Limoges. Høyst sannsynlig har den tilhørt et helgenskrin eller et kors. Figuren er fremstilt frontalt med smalt hode. Kroppen er dekket av en kappe drapert med grove vertikale folder. I gropene er det tydelige rester av mellomblå og turkis emalje. Ett hull i brystet for montering til underlag. Figuren har ingen attributter som kan angi helgenens identitet, og opprinnelig funksjon kan heller ikke bestemmes. En rekke tilsvarende grovt utførte Limoges-figurer finnes, f.eks. fra Lomen kirke, Oppland (C10566), Korskirken i Hamar, Hedmark (C25297) og Vats kirke, Rogaland (S13845). Dessuten er 11 Limoges-emaljer fra ca. 1225-1250 gjenbrukt på det såkalte «Hundorp-skrinet»; disse stammer trolig fra kirker i Sør-Fron (cf. Solhaug 2006). For flere paralleller i Skandinavia, se Andersson 1980: fig. 88-93. Dateringen er basert på likhet med disse eksemplarene og på den grove utførelsen av arbeidet som karakteriserer Limoges-arbeidene etter ca. 1250, kobberet er uthamret (drevet), gravert og forgylt. Champlevé emalje (gropemalje): mellomblå og turkis. Blåsort glassøye. Generelt slitt. Biter av nederste del er avbrutt. Forgylling avslitt, små rester bevart, bl.a. på halsen. Markert utfall av emalje, rester bevart på kappen og ett glassøye. Figuren ble funnet omtrent like langt fra kirkene på Listad, Steig eller Alme og har trolig tilhørt en av disse.
Bestemt av Mona Bramer Solhaug.
About the object
about
Helgenfigur, produsert i den franske byen Limoges. Høyst sannsynlig har den tilhørt et helgenskrin eller et kors. Figuren er fremstilt frontalt med smalt hode. Kroppen er dekket av en kappe drapert med grove vertikale folder. I gropene er det tydelige rester av mellomblå og turkis emalje. Ett hull i brystet for montering til und...
Helgenfigur, produsert i den franske byen Limoges. Høyst sannsynlig har den tilhørt et helgenskrin eller et kors. Figuren er fremstilt frontalt med smalt hode. Kroppen er dekket av en kappe drapert med grove vertikale folder. I gropene er det tydelige rester av mellomblå og turkis emalje. Ett hull i brystet for montering til underlag. Figuren har ingen attributter som kan angi helgenens identitet, og opprinnelig funksjon kan heller ikke bestemmes. En rekke tilsvarende grovt utførte Limoges-figurer finnes, f.eks. fra Lomen kirke, Oppland (C10566), Korskirken i Hamar, Hedmark (C25297) og Vats kirke, Rogaland (S13845). Dessuten er 11 Limoges-emaljer fra ca. 1225-1250 gjenbrukt på det såkalte «Hundorp-skrinet»; disse stammer trolig fra kirker i Sør-Fron (cf. Solhaug 2006). For flere paralleller i Skandinavia, se Andersson 1980: fig. 88-93. Dateringen er basert på likhet med disse eksemplarene og på den grove utførelsen av arbeidet som karakteriserer Limoges-arbeidene etter ca. 1250, kobberet er uthamret (drevet), gravert og forgylt. Champlevé emalje (gropemalje): mellomblå og turkis. Blåsort glassøye. Generelt slitt. Biter av nederste del er avbrutt. Forgylling avslitt, små rester bevart, bl.a. på halsen. Markert utfall av emalje, rester bevart på kappen og ett glassøye. Figuren ble funnet omtrent like langt fra kirkene på Listad, Steig eller Alme og har trolig tilhørt en av disse.
Bestemt av Mona Bramer Solhaug.