• Et kabinettskap med en utkraget horisontallist på toppen. På toppen var det vanlig å plassere urner, vaser og annen pynt. Skapet har to store dører som skjuler en innredning med hyller. Nede på skapet er det to små skuffer og en stor skuffe nederst. Skapet står på åtte høye bein med kryssprsser imellom. Nederst på beina er det dreide kuler. Skapet kan demonteres og fraktes i seksjoner. Noen av de dråpeformede håndtakene var bevart og det ble laget kopier av disse der de manglet. Nøkkelskiltene var borte (kun konturene igjen) og det ble laget kopier av disse også. Kopiene ble laget av gjørtler Ramberg på Møllenberg, Trondheim.
Følgende beskrivelse av ovnen er sitat fra Ola Grefstad "Historier fra et hus: Gramgården - Inventar og innbo i et 1700-talls miljø" s.101:
Den malte dekoren i nærmest sølvblankt og gullgult mot mørk nesten svart bunnfarge viser kinesiske pagoder ii et fremmedartet landskap med eksotiske trær og blomster. Her er mennesker med parasoller som vandrer over bruer, noen er i båter, og i luften flyr eksotiske fugler. Motivet på de to dørene er like, men forskejellige detaljer og ulikheter viser at det ikke er en sjablongtegnet dekor. ... Skapets grunnfarge er nærmest svart med dekorasjonene laget i bladsølv og forgylling med forskjellige laseringer. Men dekoren er flat og ikke forhøyet til bakgrunnen slik det er typisk for kinesisk lakkarbeid.
    Photo: Makridis Dino / Sverresborg Trøndelag Folkemuseum
  • Et kabinettskap med en utkraget horisontallist på toppen. På toppen var det vanlig å plassere urner, vaser og annen pynt. Skapet har to store dører som skjuler en innredning med hyller. Nede på skapet er det to små skuffer og en stor skuffe nederst. Skapet står på åtte høye bein med kryssprsser imellom. Nederst på beina er det dreide kuler. Skapet kan demonteres og fraktes i seksjoner. Noen av de dråpeformede håndtakene var bevart og det ble laget kopier av disse der de manglet. Nøkkelskiltene var borte (kun konturene igjen) og det ble laget kopier av disse også. Kopiene ble laget av gjørtler Ramberg på Møllenberg, Trondheim.
Følgende beskrivelse av ovnen er sitat fra Ola Grefstad "Historier fra et hus: Gramgården - Inventar og innbo i et 1700-talls miljø" s.101:
Den malte dekoren i nærmest sølvblankt og gullgult mot mørk nesten svart bunnfarge viser kinesiske pagoder ii et fremmedartet landskap med eksotiske trær og blomster. Her er mennesker med parasoller som vandrer over bruer, noen er i båter, og i luften flyr eksotiske fugler. Motivet på de to dørene er like, men forskejellige detaljer og ulikheter viser at det ikke er en sjablongtegnet dekor. ... Skapets grunnfarge er nærmest svart med dekorasjonene laget i bladsølv og forgylling med forskjellige laseringer. Men dekoren er flat og ikke forhøyet til bakgrunnen slik det er typisk for kinesisk lakkarbeid.
    Photo: Makridis Dino / Sverresborg Trøndelag Folkemuseum
  • Et kabinettskap med en utkraget horisontallist på toppen. På toppen var det vanlig å plassere urner, vaser og annen pynt. Skapet har to store dører som skjuler en innredning med hyller. Nede på skapet er det to små skuffer og en stor skuffe nederst. Skapet står på åtte høye bein med kryssprsser imellom. Nederst på beina er det dreide kuler. Skapet kan demonteres og fraktes i seksjoner. Noen av de dråpeformede håndtakene var bevart og det ble laget kopier av disse der de manglet. Nøkkelskiltene var borte (kun konturene igjen) og det ble laget kopier av disse også. Kopiene ble laget av gjørtler Ramberg på Møllenberg, Trondheim.
Følgende beskrivelse av ovnen er sitat fra Ola Grefstad "Historier fra et hus: Gramgården - Inventar og innbo i et 1700-talls miljø" s.101:
Den malte dekoren i nærmest sølvblankt og gullgult mot mørk nesten svart bunnfarge viser kinesiske pagoder ii et fremmedartet landskap med eksotiske trær og blomster. Her er mennesker med parasoller som vandrer over bruer, noen er i båter, og i luften flyr eksotiske fugler. Motivet på de to dørene er like, men forskejellige detaljer og ulikheter viser at det ikke er en sjablongtegnet dekor. ... Skapets grunnfarge er nærmest svart med dekorasjonene laget i bladsølv og forgylling med forskjellige laseringer. Men dekoren er flat og ikke forhøyet til bakgrunnen slik det er typisk for kinesisk lakkarbeid.
    Photo: Makridis Dino / Sverresborg Trøndelag Folkemuseum

Skap

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to