SubjectFamilieportrett. Bak fra venstre: Erik Bræin, Marie Bræin og Einar Bræin. I midten fra venstre: Olaf Bræin, Christian Bræin, Anna Bræin, Elise Balberg Bræin og Christian Bræin. Foran fra venstre: Sigurd Bræin og Edvard Bræin.
Se Biografi over CHRISTIAN BRÆIN (1837-1912):
DANSEMUSIKER OG "AANDENS STORMAND"
- Kristiansunds første profesjonelle fiolinist
AV ODD W. WILLIAMSEN, i Årbok for Nordmøre historielag 2004.
Christian Bræin - fjerne hans vita:
Brudemarsj og den skjønne Benita.
I relieff under kunstens lyre
den eldste sønnen i eventyret.
- Hedvig Wist, til avdukingen av Bræinlunden 19.10. 1980 .
Om det end gaar overraskende fort, at den ene Slægt glemmer den andens Virke, saa vil dog Christian Bræins Minde som Komponist, Musiker og Menneske leve længe i denne By. Han var av de Benaadede paa sit Område. Vi takker ham for al hans Gjerning iblant os; bramfri og elskværdig var han mot alle.
- Romsdalsposten 28.12.1912
Bræin-slekta er sentral i Kristiansunds lokalhistorie gjennom ett og et halvt århundre (1837-1976) og har det til felles med dynastiet N. H. Knudtzon (1757-1895) at folk flest ofte blander sammen bedrifter utført av tre generasjoner som har operert i samme bransje. Derfor er det et poeng i seg selv å begrense omtalen til en person om gangen. Herværende tekst skal altså i hovedsak omtale Bræin-familiens førstemann i byen, som definitivt er den som er minst kjent. Han startet sin yrkeskarriere i Molde, og var en ruvende skikkelse i nordfylkets musikkliv i andre halvdel av 1800-tallet.
"Christian; violinisten, orgelspilleren, sanginstruktøren, komponisten - det var "Stor-Bræin", eller kanskje hellere "Gamle-Bræin;" skriver museumsbestyrer Olaf Yderstad, som opplevde både Christian og Edvard som kordirigenter, og forsetter: "Far og sønn var høyst forskjellige: Faren la hovedvekten på den fine harmoni i de ytterste detaljer. Sønnen la mer vekt på det virkningsfulle og pompøse. Denne ulikhet kom også fram i deres ytre opptreden i samvær med mennesker. Sønnen tar menneskene med storm og utleverer seg gjerne - faren var mer innesluttet og retiré."
Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».