• Merkesteinen stod opprinnelig ca. 400 meter inn fra postveien på Landbøveien. Vei her er «monument» over  veien fra postveien opp til gårdene på Landbø. Veisjef Irgens har mistolket steinen.
C A L står for Christen Andersen Landbø, min tip-tip oldefar. (Opplysninger fra Eiliv Ulltveit-Moe 13.12.2022)

Inskripsjon i stein: VEIHER 1830 CAL ved E18 hovedparsell 06 øst for Landbø. Rodestein.
CAL betyr  Christen Andersen Landbø. ("Sørlandsporten" nr. 3-1991 s. 37).

Refererer til avisartikkel skrevet av vegsjef Johannes B. Irgens. Veirodemestre på Landbø gård - Sørlandske Tidende 23-08-1967.
Se Nedlasting og Relasjon lenger ned på siden.

Registrert for Statens vegvesen av Næs Jernverksmuseum i 2012 som del av prosjekt med registrering av milepæler og grensemerker mm.

Stedsnavn: Haslestad
    Photo: Braathen, Styrkar / Norsk vegmuseum

Inskripsjon i stein VEIHER 1830 CAL ved E18 Arendal

1 comment

• Merkesteinen stod opprinnelig ca 400 meter inn fra postveien på Landbøveien. Vei her er «monument» over veien fra postveien opp til gårdene på Landbø. Veisjef Irgens har mistolket steinen.