• Berit Brennskag Lied til venstre,  Else Marie Bae til høyre. Averøy kommune.

Else Marie Bae ble i 2012 hedret med Bråtthesten fra Averøy kommune.

Bae arbeider for Fortidsminneforeningen, og har siden 2003 hatt ansvaret for Kvernes stavkirke.
Markedsføring

I begrunnelsen fortalte ordfører Ann-Kristin Sørvik om et menneske som har tid til alle, og har kommet mange averøyinger veldig nært siden hun flyttet til Averøy på 1970-tallet.

– Hun markedsfører Averøy langt utover landets grenser. Hun har en hjertegod latter, og en positivitet som smitter over på omgivelsene, sier Sørvik.

Else Marie Bae var rørt da hun mottok Bråtthesten.

– Det er så mange som driver med frivillig arbeid og bruker mye av fritiden sin. Egentlig er det mange jeg ville gitt Bråtthesten til, sier Bae.
Byr på seg selv

Hun mener arbeidet med å vise frem kulturarven er både viktig og spennende.

– Vi har drevet turismen og formidlingen frem og opp. Vi må ha oppegående og flinke guider, og viktigst er det at vi tør å by på oss selv. Da tror folk på oss, sier Bae.

Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Berit Brennskag Lied til venstre, Else Marie Bae til høyre. Averøy kommune. Else Marie Bae ble i 2012 hedret med Bråtthesten fra Averøy kommune. Bae arbeider for Fortidsminn...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits