• Dalen gård, Knudtzondalen: Både faren og dennes to brødre Søren og William hadde vært på Stortinget før N.H. Knudtzon III.  Tre brødre på Stortinget er helt unikt; det er en nærmest uslåelig rekord. Søren ledet firmaet NHK & Sønner som ble grunnlagt av den første NHK (1757-1842), og som for øvrig var den som fikk satt navnet "Knudtzondalen" på gården der Nordmøre museums friluftsavdeling nå ligger. NHK I eide Dalen gård fra 1807 til sin død, og brukte den som landsted. Sønnen Søren (1785-1857) holdt til på Dalen store deler av året, særlig etter at foreldrene flyttet tilbake til Trondheim i 1814. - Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Dalen gård, Knudtzondalen: Både faren og dennes to brødre Søren og William hadde vært på Stortinget før N.H. Knudtzon III. Tre brødre på Stortinget er helt unikt; det er en nærmes...