• Provisorisk trebru over Prestelva, oppsett i forbindelse med flom lørdag 20. august 1988 på fylkesveg 321 i Stangvik i Surnadal.

På ettermiddagen lørdag 20. august gikk en serie kraftige lokale skybrudd over nordlige deler av Møre og Romsdal. I Stangvik (ved Kvanne ferjekai, Surnadal) ble aldersheimen, fire gårdsbruk og en rekke andre oppsittere vegløse i to dager (bortsett fra en dårlig fremkommelig kommunal veg) da fylkesvegbrua på fylkesveg 321 ved Stangvik kirke ble tatt av flommen. Prestelva tok med seg to bruer, og verst gikk det ut over landkaret på Stangviksiden av Prestelva. Betongplata på brua knakk og eldre personer i området fortalte at de aldri hadde sett noe lignende. Vannstanden i elva steg 5 meter og flommen kom plutselig for så å  forsvinne like brått.

Prestelvbrua måtte få nytt landkar og en regnet med at arbeidet ville ta en måneds tid. Det ble raskt satt opp en provisorisk trebru forbi skadestedet slik at bygda skulle få vegforbindelse igjen.

(Kilde: Statens vegvesen i Møre og Romsdal sitt interne magasin "Veg og Virke" nr. 3/1988, artikkelen "Flom på Nordmøre" skrevet av Odd Williamsen.)
    Photo: Williamsen, Odd / Norsk vegmuseum

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits