• Gamle Nordsund bru mellom Gomalandet og Nordlandet i Kristiansund, åpnet i 1936 og revet i 1999.

I  Statens vegvesen i Møre og Romsdal sitt interne magasin "Veg og Virke" nr. 1/1987, finner en samme motiv på side 34. Under bildet står skrevet:  "Fra byggetida i 1936, sett fra Gomalandet."

Brua var en 304 meter lang stålbuebru med et hovedspenn på 80 meter, fri seilingshøyde var 28,5 meter og høyde til topp bue var 45 meter. Kjørebredde var 5 meter + 2 fortau a 1,5 meter.

(Kilde: Statens vegvesen i Møre og Romsdal sitt interne magasin "Veg og Virke" nr. 3/1986, artikkelen «Nordsund bru, Kristiansund», skrevet av  Martinus Bergsli, som selv var med å bygge brua.)
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum