• Remøybrua over Nordre Vaulen, på fylkesvei 18 mellom Leinøya og Remøya i Herøy kommune i Møre og Romsdal. Frem til 11.11 2005 var navnet på brua "Nordre Vaulen".

Brua er ei Bjelkebru, plassprodusert, variabel høyde m/samvirke og har en lengde på 340 meter. Brua har en total bredde på 4,80 meter, hvorav 3,50 meter er kjøreveg og 0,65 meter gangveg på hver side. På høyeste delen er kjørevegen 6 meter for møteplass. Den frie seilingshøyden på springflo er 17 meter. Brua har 20 spenn  hvor det lengste er 40 meter.

Brua ble påbegynt i oktober 1965 og åpnet for trafikk i mars 1966. Den offisielle åpningen ble foretatt 25. september 1968 samtidig som Nerlandsøybrua ble åpnet - se motiv NVM 15-F-00722.

(Kilder: Boka "Om samferdsel i Møre g Romsdal, Del II: Samfunn og ferdsel," forfatter Arne Inge Torvik m.fl. og Statens vegvesen sitt bruregister: "Brutus".)
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum