• Veg- og brusambandet på riksveg 654 mellom Gurskøya og Leinøya i Herøy MR.

Oppstilling før den offisielle åpningen av Herøybrua 04. september 1976. Selve snorklippingen ble gjort av Hans Majestet Kong Olav V. På bildet ser vi til venstre driftssjef Eivind Vollset (senere vegsjef i Møre og Romsdal 1984-95), ordfører i Herøy kommune MR Einar Leinebø (1976-79) og Hans Majestet Kong Olav V.

Herøybrua ble påbegynt i 1974 og er ei Frittfrembygg-bru i spennbetong, har 10 spenn med hovedspenn på 170 meter. Brua er 544 meter lang, 8, 90 meter bred og har en kjørebane på 7, 0 meter og en 0,7 meter bred gangbane. Seilløpet i hovedspennet har fri høyde på 30 meter og er 75 meter bredt. Hurtigruten bruker bl.a. dette seilløpet. Arbeidet med brua ble utført av entreprenørfirmaet H. Eeg-Henriksen A/S. Da brua ble bygd var den fylkets lengste og fikk Norges lengste spenn bygd etter fritframbygg systemet.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Offisiell åpning 04. september 1976 av Herøybrua på riksveg 654 mellom Blankholmen og Røyna på Leinøya i Herøy MR