• Ny Langøybru på fylkesvei 251 fra Henda via Kryssholmen til Langøya på ytre Averøy sett fra Henda mot Langøya.

Etter vel et år med to bruer er nå gamlebrua borte. Rivningsarbeidet tok til i starten av juli 2000 og i slutten av august vad dei siste delene av brua jevnet med jorda, Prosjektleder Per Åge Brevik sier at utfordringen var å ikke skade nybrua. Brudekket ble kutta mellom søylene og brua revet ned bit for bit. Entreprenøren Selmer ASA utførte arbeidet for en anbudspris på 2,9 millioner kroner og var i midten av oktober 2000 ferdig med etter arbeid og opprydding.
(Kilde: veg og Virke nr. 3/2000. Artikkelforfatter: Reidun Øverland).

Vegsjef i Møre og Romsdal i perioden 1995 - 2002, Karl Melby, ble på sin første arbeidsdag invitert til et folkemøte på Langøya. Folk var opptatt av utbedringer på fylkesvegnettet. Ikke minst bruene var en flaskehals for et aktivt næringsliv. Dette møtet gav støtet til ny Langøybru.
(Kilde: Veg og Virke nr.1/2002).

Arbeidet med den nye Langøybrua tok til i oktober 1998 og åpnet for trafikk 5. februar 2000. Brua var 243 meter lang, og er i stålkassebru, sett sammen av 5 stålelementer på til sammen 440 tonn. Søyler og dekke er i betong. Brua har to kjørebaner på til sammen 5,5 meter og et 2,0 meter bredt fortau. Brua hadde en totalkostnad på 40 millioner kroner, inklusiv rivning av den gamle brua. 
(Kilde: Veg og Virke nr. 1/2000. Artikkelforfatter: Reidun Øverland)
    Photo: Kanck, Wiggo / Norsk vegmuseum

Ny Langøybru på fylkesvei 251 fra Henda via Kryssholmen til Langøya på ytre Averøy

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits
Created with Sketch. Add a comment or suggest edits

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to