History
-
Stordal-Dyrkorn-Vaksvika i Ørskog
I 1878 vart 8400 alner bygdeveg rote- og stykkedelt mellom Amdam og Reiten i Vaksvika. I I911 ble det sammenhengende offentlig kjøreveg til Viset. Hovedvegen Steinholt-Vaksvika i Ørskog ble riksveg i 1931. Mellom Viset og Stordal var det veglaust da. Det første som stengte for veg videre, var Visethammaren.
I 1930 ble parsellen Dyrkorn-Viset (4550 m) med på statsvegbudsjettet som del av hovedveganlegget Stordal-Ørskog. Parsellen Viset-Vaksvikvegskiljet kom attåt med løyving fra 1937. Vegen Vaksvikvegskiljet-Dyrkorn med Visethammaren tunnel (360 m) vart gjennombroten i 1938, og Dyrkorn avløste Vaksvika som korrespondansested mellom bilrute og fjordbåtrute i 1939. Fra 1.7.1941 vart Vaksvikvegskiljet-Dyrkorn klassifisert som riksveg (vegavlevering 4.6.1942).
Byggingen av hovedvegparsellen Stordal-Dyrkorn tok til på Dyrkorn i 1946 og i Stordal i 1947, og helt fram med vekslende arbeidsstyrke (opptil 30 mann) i åra 1948-56. Vegen ble åpnet 21. juli 1956. Dermed ble det sammenhengende vegsamband Ålesund-Overå i Liabygda. Videre var det nybygd ferjekai på Overåneset for ferjesamband til Valldal og Eidsdal.
Vegen mellom Stordal og Dyrkorn ble utsatt for steinsprang, og i Stabbegjølet også for snøras. For å sikre trafikken ble i 1979 Stabbegjølet tunnel (640 m) ferdigbygd. Visethammaren tunnel (370 m lang med en kjørebane på 3,4 m og ei høgd på 4,3 m fra 1930-åra) ble etter hvert en flaskehals for industribygda Stordal og for all gjennomgangstrafikk mellom Linge og Sjøholt. I åra 1984-85 ble en Visetunnel opparbeidd med ei lengde på 1111 m med to kjørebaner og minste høyde på 4,6 m. Bygging av ny Dyrkorn bru tok til i 1991.
Den vegen som i åra 1946-56 ble bygd på høge murer og med høge indre fjellskjeringer i utrygt brattlendte mellom Stordal og Dyrkorn, viste seg så rasfarlig at det vart vedtatt å bygge en 3500 m lang tunnel (Stordalstunnelen) mellom Dyrkorn og Seljeneset. Byggearbeidet tok til våren 1996 og tunnelen ble åpnet 27. juni 1998.
(Kilde: Side 184 i boka "Om samferdsel i Møre og Romsdal, Del II: Samfunn og ferdsel". Forfatter Arne Inge Torvik m.fl.)
Fotografering - Foto innsendt av Gunder Sæter: 1948 (Merking bak på bilde)
- FotografUkjent fotograf
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNVM 15-F-00565
- Part of collectionNorsk Vegmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedSeptember 3, 2020
- Date updatedNovember 11, 2021
- DIMU-CODE021018769674
- UUID9346edac-ddc7-4faf-a4dc-1a51ab50e4ef
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».