100
Akterdekket på slepebåten M/B Mørkfos, sett fra brua som omkranset styrhuset. Her ser vi slepelina som Mørkfos slepte tømmer på innsjøen Øyeren i perioden fra 1912 til 1985. Skroget på dette fartøyet er 23,4 meter langt og 4,4 meter bredt. Mørkfos hadde opprinnelig en tosylindret dampmaskin med yteevne på drøyt 140 hestekrefter. Den gikk opprinnelig med en besetning på sju: skipper, maskinist, maskinistassistent, fyrbøter, to dekksgutter og ei kokke. Maskinen ble ombygd fra kull- til oljefyring i 1939, men på grunn av knapphet på petroleumsprodukter under 2. verdenskrig måtte man fra 1941 begynne å fyre med ved. Ei ny, større ombygging ble realisert i 1952-53. Da ble den gamle, opprinnelig dampdrevne maskinen erstattet av en 240 hestekrefters dieselmotor. Samtidig ble det gjort betydelige moderniseringsarbeider under dekk. Disse tiltakene gjorde det i første omgang mulig å redusere besetningen til fem. Det gikk ikke mange år før mannskapet påpekte at styrhuset var råttent. Det ble fornyet i 1962. Alt fire år seinere ble den da cirka 14 år gamle Wickmann-motoren erstattet av en Mannerheim-motor med 316 hestekrefter. Etter dette gikk Mørkfos med samme motor og samme eksteriør så lenge det ble fløtet tømmer i Glommavassdraget. Etter at fløtinga i Glommavassdraget ble avviklet ble M/B Mørkfos liggende ubrukt ved Fetsund lenser, der den forfalt. I 1994 startet en venneforening et omfattende restaureringsarbeid, som ble støttet av Riksantikvarens avdeling for fartøyminnevern. I 2004 ble restaureringsarbeidet belønnet med kulturvernprisen til Oslo/Akershus avdeling av Fortidsminneforeningen. Båten drives av venneforeningen, som tilbyr sommerturer på Øyeren, med avganger fra lensemuseet på Fetsund. Kvinna som tømte ei vassbøtte på dekket da dette fotografiet er Solveig Johansen (f. 1916), også kalt «Solveig på båten». Hun var enslig kvinne i et svært mannsdomonert arbeidsmiljø. Også mora hennes hadde vært kokke på Mørkfoss et par sesonger, men hun fikk vondt og beina, og i 1950 trådte Solveig Johansen inn som vikar. Deretter ble det 34 sesonger på Glomma fellesfløtingsforenings slepebåter på Øyeren, de 20 siste på Mørkfos. Mannskapet skulle i utgangspunktet holde seg sjøl med tørrmat, men Solveig Johansen kokte kaffe og lagde middagsmåltidene. Innimellom tok hun dekksguttoppgaver, og stundom sto hun til rors også, og hun samarbeidet godt med skipper Arnt Svartedal.
Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo