• Fra utstillingen "i vognskjulet". .Vognmannstrille No. 31..Kalesjevogn var som regel et finere vognmannskjøretøy eller en herskapsvogn. Mot slutten av 1800-tallet var denne vogntypen vanlig som drosje i byene. Kuskene ble kalt for vognmenn og vogntypen fikk av den grunn betegnelsen vognmannstrille. ..Skiltet på denne vognmannstrilla forteller at den er nr. 31, men vi vet dessverre ikke hvor vogna har vært i trafikk. Det er sannsynlig at den har vært i bruk til turistkjøring i Molde eller på Åndalsnes. Fra 1905 måtte alle vognmenn ha bevilling for å kjøre turister. Både hest, kjerre og seletøy skulle kontrolleres og godkjennes av lensmannen. Når vognmennene ble godkjent for «ervervsmessig skyssbefordring» av turister, fikk kjerrene egne skilt med nummer. På Åndalsnes ble det utstedt mer enn 100 skilt til skysskjerrer i 1905...I Molde hadde Turistforeningen i 1890 vedtatt faste takster for turistkjøring. En tur for 3-4 personer med hest og vogn fra byen til Retiro og tilbake kostet 2 kroner.
    Photo: Johnny Bratseth / Romsdalsmuseet

Fra utstillingen "i vognskjulet". .Vognmannstrille No. 31..Kalesjevogn var som regel et finere vognmannskjøretøy eller en herskapsvogn. Mot slutten av 1800-tallet var denne vogntyp...