• Tekst bakpå bildet: "Avskjed med Kirsten og de andre på Biggeluobal."
Beltebilekspedisjon med Citroën Kegresse beltebil på Finnmarksvidda sommeren 1930. Prøvekjøring og demonstrasjon med Citroën Kegresse halvbeltebil.
Gjengitt fra artikkel Nr. 8-1930: "Ekspedisjonens deltagere som reiste 30. juli fra Bosekopp bestod da av: Sjefen for Alta bataljon, kaptein Lørdahl, postmester Sørensen, Hammerfest, postmester Skjølberg, Alta, ingeniør Hofseth ved det norske veivesen, advokat Borchgrevink, Oslo, direktør Chaumont, fransk-norsk handelskammer, filmfotograf Tønsberg, journalist Bjørseth, "Aftenposten", mekaniker Costa samt forfatteren."
Opplysninger fra informant 23.10.2020: "Det er et skilt over døra på bildet som viser: "Telefon"  Det var vel ingen telefonsentral der, men en såkalt talestasjon som Telegrafverket kalte det for.  Dvs. at de hadde plikt til å låne ut telefonen sin, da mot betaling selvfølgelig, samtalens kostnad og et lite tillegg for utlån som eieren fikk. Informanten har en telefonkatalog for 1960, da var Biggeluobal tilknyttet Masi manuelle telefonsentral."

Bilde 2) Helside i album "Snebrøyting og sneskjermer."

Se vedlegg i Nedlastinger lenger ned på siden.
Ref. til "Meddelelser fra Veidirektøren", Nr. 8-1930. "Beltebilekspedisjonen fra Nordishavet til Karesuando i Nord-Sverige sommeren 1930", av direktør Edv. Vethe.
Ref. til "Meddelelser fra Veidirektøren", Nr. 10-1930. "Med Beltebil fra Alta til Kiruna", av avdelingsingeniør H. Hofseth.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum
  • Tekst bakpå bildet: "Avskjed med Kirsten og de andre på Biggeluobal."

Bilde 2) Helside i album "Snebrøyting og sneskjermer."

Se vedlegg i Nedlastinger lenger ned på siden.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Med beltebil på Finnmarksvidda sommeren 1930

1 comment

• Det er et skilt over døra Telefon- Det var vel ingen telefonsentral der, men en såkalt talestasjon som Telegrafverket kalte de for. Dvs. at de hadde plikt til å låne ut telefonen sin, da mot betaling selvfølgelig, samtalens kostnad og et lite tillegg for utlån som eieren fikk. Jeg har en telefonkatalog for 1960, da var Biggeluobal tilknyttet Masi manuelle telefonsentral.