• Avfotografert bilde av bilferja "Trygge" som iflg. Sveinung Berild betjente ferjesamband i Møre og Romsdal i over 50 år. Han forteller videre: "Den ble levert av Storviks Mek. Verksted, Kristiansund, i 1938. Den gikk i ruta Kristiansund-Bremsnes-Kvernes-Gjemnes-Torvikbukt til 1949. I tidsrommet 1949-1961 ble den brukt i ulike samband. 1961-1966 gikk den i det nyopprettet ferjesambandet på Vinjefjorden, Kristiansund-Engdal. I 1966 ble ferja ombygd, og overbygget ble erstattet av styrhus på styrbord side. Den fikk nå navnet "Vestra". Så gikk den i i en årrekke på Hjørundfjorden, og på 1980-tallet i samband i Aure og Molde-Bolsøya-Sekken.
I 1989 ble "Vestra" ombygd for å brukes som arbeidsbåt for ulike anlegg langs kysten. Ulike entreprenører ble eiere av ferja. Den var i bruk i Glomfjord i 2018, og er kanskje i drift enda."

Berild påpeker at å identifisere et gammeldags ferjeleie krever lokalkunnskap. Bildet i seg selv gir jo også få holdepunkter. At tidspunktet for originalen også er ukjent kompliserer ytterligere, men avfotograferingen skal være gjort for en ukjent oppdragsgiver i 1961.
    Photo: Ukjent / Mjøsmuseet

Avfotografert bilde av bilferja "Trygge" som iflg. Sveinung Berild betjente ferjesamband i Møre og Romsdal i over 50 år. Han forteller videre: "Den ble levert av Storviks Mek. Verk...

Avfotograferingen er gjort av Sigurd Røisli januar/februar 1961.

2 comments

• Lastebilen er en kanadisk Chevrolet (eller temmelig lik Ford) halvbulldog lastebil, bygd for det britiske forsvaret under krigen. Flere havnet i Norge, i militær og sivil bruk etter krigen. Den er ikke spesielt liten etter samtidens målestokk, ca. 3 tonn?
  • Dette er bilferja «Trygge» som betjente ferjesamband i Møre og Romsdal i over 50 år. Den ble levert av Storviks Mek. Verksted, Kristiansund, i 1938. Den gikk i ruta Kristiansund-Bremsnes-Kvernes-Gjemnes-Torvikbukt til 1949. I tidsrommet 1949-1961 ble den brukt i flere ulike samband. 1961-1966 gikk den i nyopprettet feriesambandet på Vinjefjorden, Kristiansund-Engdal. I 1966 ble ferja ombygd og overbygget ble erstattet av styrhus på styrbord side. Den fikk nå navnet «Vestra». Så gikk den en årrekke på Hjørundfjorden, og på 1980-tallet i samband i Aure og Molde-Bolsøya-Sekken.
    Det krever lokalkunnskap for å identifisere et gammeldags ferjeleie. Men kystlandskapet i bakgrunnen kan jo identifiseres.
    Nettkilde: http://www.fjordfaehren.de/no_f/trygge1938.htm