• Leirfjord, Leira, Vatnveien. Veien innover mot Storvatnet. Fjellet midt i mot er Husfjellet. Gården til venstre er Leireng, gnr. 64/ brnr. 8, den ble bygget i 1954 av Emil Pedersen. Emil Pedersen hadde gård nede i Leirosen, men flyttet inn hit da det var utskifting mellom gårdene i Leirosen. Nå er det tredje generasjon som driver gården, Emil Pedersens barnebarn, Tor Egil Pedersen. Gården har nå fått adressen Vatnveien 46.
    Photo: Leknæs, Einar Julian / Helgeland Museum

Leirfjord, Leira, Vatnveien. Veien innover mot Storvatnet. Fjellet midt i mot er Husfjellet. Gården til venstre er Leireng, gnr. 64/ brnr. 8, den ble bygget i 1954 av Emil Pedersen...