• Alstahaug, Alstahaug. Alstahaug kirke og Alstahaugtunet med bautaen over Petter Dass i bakgrunnen. I dag Petter Dass-museet. Alstahaug er en middelalderkirke av stein, på øya Alsten, sør for Sandnessjøen i Nordland. Kirka ble bygd på 1100- eller 1200-tallet, av lokal hogd kleberstein. Den er romansk med et rektangulært skip og smalere kor. Den har 270 sitteplasser. Alstahaug prestegjeld var lenge det mektigste på Helgeland, og Alstahaug kirke er således en av triangelkirkene i område, i tillegg til Herøy kirke og Dønnes kirke. Altertavlen ble montert i 1636. Presten Petter Dass virket her fra 1689 og fram til sin død i 1707. Døpefatet i kirken ble gitt av han i 1697. Sønnen Anders Dass etterfulgte han som prest. I perioden 1804-1828 var kirken den første domkirken for Nordland, anført av biskop Mathias Bonsak Krogh, som også var sokneprest i perioden 1805-1812.
    Photo: Myrvang, Leif / Helgeland Museum

Alstahaug, Alstahaug. Alstahaug kirke og Alstahaugtunet med bautaen over Petter Dass i bakgrunnen. I dag Petter Dass-museet. Alstahaug er en middelalderkirke av stein, på øya Alste...