• Lukket lastebil Bedford C-serie 1957-60. (Info: Ivar Stav)  -
T-6778 var en Bedford C 5 godsbil som ble førstegangsregistrert 15. januar 1960. Det var Nordre Nordmøre Billag (NNB) som kjøpte bilen som var i drift til 1974. NNB ble stiftet i 1956 og hadde ruter i det som er dagens Aure kommune, tidligere kommunene Tustna, Aure og Stemshaug. Omleggingen fra båt- til biltrafikk skjedde seint på Nordre Nordmøre. Tidlig på 1960-tallet ble det åpnet en flere fergesamband som gjorde det mulig å etablere person- og godsruter mellom alle bygdene i regionen og Kristiansund, og det ble godsrute til Trondheim. Disse rutene avløste båtrutene i regionen. I 1959 åpnet fergesambandet Tømmervåg-Kristiansund og godsbilene fulgte ferga helt til Kristiansund. De reisende tok ferga, og bussrutene gikk til og fra Tømmervåg. I 1985 ble fergesambandet til Kristiansund forkortet til Tømmervåg-Seivika, og bussrutene gikk fra nå av til og fra Kristiansund sentrum.  Den siste av de mange fergerutene i Aure ble innstilt da brua over Imarsundet åpnet i 2007.
(Info: Sveinung Berild) -Buss fra Nordre Nordmøre Billag a/l med skiltene "Rutevogn T-6778"  Er dette på lastebilsentralen på Kongens plass, der det nå er bensinstasjon mot Langveien? Fotograf er Nils Williams. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Lukket lastebil Bedford C-serie 1957-60. (Info: Ivar Stav) - T-6778 var en Bedford C 5 godsbil som ble førstegangsregistrert 15. januar 1960. Det var Nordre Nordmøre Billag (NNB...

2 comments

• Lukket lastebil Bedford C-serie 1957-60.
  • T-6778 var en Bedford C 5 godsbil som ble førstegangsregistrert 15. januar 1960. Det var Nordre Nordmøre Billag (NNB) som kjøpte bilen som var i drift til 1974. NNB ble stiftet i 1956 og hadde ruter i det som er dagens Aure kommune, tidligere kommunene Tustna, Aure og Stemshaug. Omleggingen fra båt- til biltrafikk skjedde seint på Nordre Nordmøre. Tidlig på 1960-tallet ble det åpnet en flere fergesamband som gjorde det mulig å etablere person- og godsruter mellom alle bygdene i regionen og Kristiansund, og det ble godsrute til Trondheim. Disse rutene avløste båtrutene i regionen. I 1959 åpnet fergesambandet Tømmervåg-Kristiansund og godsbilene fulgte ferga helt til Kristiansund. De reisende tok ferga, og bussrutene gikk til og fra Tømmervåg. I 1985 ble fergesambandet til Kristiansund forkortet til Tømmervåg-Seivika, og bussrutene gikk fra nå av til og fra Kristiansund sentrum. Den siste av de mange fergerutene i Aure ble innstilt da brua over Imarsundet åpnet i 2007.