Musikkforeningen "Klang", Ise i Varteig i 1914.

1 comment

• "Motiv: Musikkforeningen Klang ved 15-årsjubileet i 1914. Bakerst fra venstre: Edvard Grenæs, Johannes Johansen, G. Smeby, Johannes Klemsdal, Hans Johansen, O. Thorsen og Olaf Klemsdal. Midtre rekke fra venstre: K. Haganæs, Karl Eriksen, Jens Langsholdt, Jens Johansen, Anders Holteng, Hans Aasheim og Einar Gabestad. Første rekke fra venstre: Kristian Øby, Kristian Dammen, Henry Gabestad, Olaves Brusevold (instruktør), Hans Gabestad og O. Gabestad.

Musikkforeningen Klang ble stiftet 9. april i 1899, og hadde sin virksomhet i hovedsak lagt til forsamlingslokalet Foreningsborg på Skjeberg-siden av Ise. De første årene var det et rent strykeorkester, men i 1902 startet Klang som hornorkester med full janitsjarbesetning. Olaves Brusevold var musikkforeningens faste dirigent i 46 år, og ble etterfulgt av Chr. Grønstad. Musikkforeningen Klang gikk i oppløsning i 1960-årene.

Sted: Ise.

År: 1914.

Fotograf: Ukjent.

Eier: Varteig Historielag Fotosamling.

Bildenummer: VHF.2013-01701."