• Nytilplantet areal med grunnstammer for en frøplantasje for nobelgran (Abies procera) på Kaupanger i Sogndal kommune.  Bildet ble tatt i 1993.  Nobelgrana har sitt naturlige voksested i høyereliggende områder på den nordamerikanske vestkysten.  Den er importert til Norge, hvor den viste seg uinteressant for trelast- og treforedlingsindustrien.  Derimot har nobelgrana fått en viss utbredelse som parktre.  Det tette baret, med lodne, lysegrønne nåler har også gjort nobelgrana interessant for pyntegrøntprodusenter.  Landbruksdepartementet leide arealer for en skogfrøplantasje alt i 1962.  Her ville man dyrke granfrø (Picea abies) for fjelltraktene på Østlandet.  Kaupanger har seinere også fått frøplantasjearealer for engelmannsgran, sitkagran (Picea sitchensis), fjelledelgran (Abies lasiocarpa) og nobelgran.  Bak hekken til høyre i bildet ser vi våningshuset på Kaupanger hovedgård.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Nytilplantet areal med grunnstammer for en frøplantasje for nobelgran (Abies procera) på Kaupanger i Sogndal kommune. Bildet ble tatt i 1993. Nobelgrana har sitt naturlige vokses...