• Dampskipet D/S Kolbein ved kai i Bjørkåsen, Røssvatnet. Det gikk i rutetrafikk på Røssvatnet i Hattfjelldal i perioden 1915-1945.
På bildet ligger båten ved kai i Bjørkåsen og vi ser Røssvassholmen i bakgrunnen.
Vi ser at lokalbussen korresponderer med rutebåten, i bussbasen til Rutebilhistorisk Forening er buss med reg. nr W-50 oppført som en 1935-modell Reo tilhørende Karl Othar Helmersen (1897-1991) Hattfjelldal (Røsvassruta).
Båten var vedfyrt, vi ser vedstabler både på kaia og i forgrunnen. Lokalbussen står og venter.
    Photo: Johnsen, Sigvald / Helgeland Museum (Opphavsrett)

Dampskipet D/S Kolbein ved kai i Bjørkåsen, Røssvatnet. Det gikk i rutetrafikk på Røssvatnet i Hattfjelldal i perioden 1915-1945. På bildet ligger båten ved kai i Bjørkåsen og vi s...

• Flott bilde! Det er tatt ved Bjørkåsen, ikke i Sjåvika.
  • Dette fotografiet som trolig er tatt en gang i slutten av 1930-årene, viser dampskipet D/S Kolbein som gikk i rutetrafikk på Røssvatnet i Hattfjelldal i perioden 1915 til 1945.
    Hvilke farger hadde den?
    Dampmotoren til D/S Kolbein ble fyrt med ved, av den grunn ser vi vedstabler liggende på kaia, den brukte 5 til 6 favner ved på en rundtur!
    Ideen om dampbåt på Røssvatnet dukket opp i 1912, og det ble invitert til tegning av andeler a kr 10, noe som fikk stor oppslutning. Båten ble bygget lokalt med furutømmer, mens dampkjelen som skulle benyttes, ble fraktet på vinterføre fra Mosjøen over fjellet til Røssvatnet, ferden tok ni dager og det ble brukt åtte til tolv hester.
    Det fortelles at båten ble døpt D/S Kolbein; oppkalt etter en av de første bureisere i området Kolbein Baruksen (1710-1759). Ut fra det jeg har funnet ut omtaler J.M.Ingbrigtsen i boken STORJORDEN, Hattfjelldal bebyggelse m.m. i kapitelet om Varntræskslegten, omtales den forannevnte Kolbein Baruksen som Kolbjørn Baruksen!
    Jeg tror at båten heller kan være oppkalt etter Kolbein Olsen (1763-1851) som var gift med Beret (Bereth) Mikkelsdatter (1764-1856) fra Røssvassholmen, det ble også laget en lastepram som ofte ble med på slep, den fikk navnet "Beret"! ❤
    Endelig den 15. august 1915 ble båten satt i rutetrafikk på Røssvatnet. I utgangspunktet kunne den ta 50 passasjerer, etter ombygging i 1932 ble dette økt til 100 passasjerer.
    Ruta gikk mellom Skjåvika i sør til Raudlia i nord med mange stopp underveis, to turer pr uke. I løpet av en sesong kunne regnskapet vise til 3000 passasjerer.
    Om vinteren lå båten i opplag i Kvalvika. Høsten 1945 var den i så dårlig forfatning at den aldri kom på vannet igjen.