• Fra v: Trygve Rossbach, Kåre Karlsen, Peder Sandblost.

Trygve Emil Rossbach, født 4. august 1930, døde hjemme lørdag 18. november, 93 år gammel. Han var en ivrig turgåer og gikk lange runder rundt i byen helt til det siste. Han hadde mange å prate med.
Han var æresmedlem i Kristiansund Symfoniorkester, der han hadde spilt siden 1948, etter å ha fått fiolin-undervisning på Symfoniorkesterets strykerskole siden høsten 1946. Der var Edvard Bræin lærer i teori og byselger Bernt Paulsen var fiolinlærer. Folk som ville låne ut instrumenter til strykerskolen kunne levere dem inn på Løveapoteket. Når Kristiansund kommunale musikkskole ble etablert 1969, trådte han selv til som fiolinlærer i 13 år.
I Symfoniorkesteret var han kasserer i 15 år. Etter en konsert med Arvid Fladmoe som dirigent gikk han tilbake til hotellrommet og tilbød mer betaling enn det opprinnelig omforente, for dette var blitt ualminnelig bra.  Fra 1970 førte han også operaens regnskap. Han var orkesterets strengeforvalter og hadde alltid med seg en avlang boks med fiolin- og bratsjstrenger på alle turer. Alle konserter ble den gangen spilt både i byen og at annet sted på Nordmøre i tillegg. Spesialinstrumenter som ikke var i bruk til enhver tid, som engelsk horn, bassklarinett og ekstra fagotter, måtte kassereren oppbevare hjemme.
Trygve var en viktig medspiller i Malfred Hansens kammerorkester som spilte barokkmusikk «høyt og lavt» og som øvde på Allanengen hver lørdag. Han utstrålte stor musikk-glede og begeistring, men likte seg best på andrestemmen. Etter at han la opp som aktiv utøver likte han å gå på konserter og diskutere musikken med andre i salen. Mellomnavnet Emil brukte han sjelden. Han var bokbinder som sin far, og var ansatt på Sverdrups Bokhandel, seinere hos Odd Holms trykkeri.
Vi lyser fred over Trygve Rossbachs minne.

Odd W. Williamsen

1)	Trygve Rossbach til venstre, sammen med Kåre Karlsen.

Bilde fra Trygve Rossbachs dokumentasjon av Kristiansund Symfoniorkesters virksomhet på andre halvdel av 1900-tallet; ca 1950-2000. Prøver, turer, sosialt samvær og konserter. (Fra Normøre museum sin fotosamling.)
    Photo: Nordmørsmusea

Fra v: Trygve Rossbach, Kåre Karlsen, Peder Sandblost. Trygve Emil Rossbach, født 4. august 1930, døde hjemme lørdag 18. november, 93 år gammel. Han var en ivrig turgåer og gikk l...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits