• Demonterte veggmalerier fra Dalen Gård. I alt 10 skriftplater var oppbevarte på Dalen Gård i 1934. Platen omhandler det Kopernikanske system (fortsetter). Nikolaus Kopernikus (født 19. februar 1473, død 24. mai 1543) var den første astronomen som i sitt banebrytende mesterverk De revolutionibus orbium coelestium (utgitt 1543) utformet en moderne formulering av den heliosentriske teorien.

Kopernikus var en av renessansens store polyhistorer. Han var astronom, matematiker, jurist, økonom, strateg, lege, poet, astrolog, tolk, kleriker, guvernør, administrator og soldat; skjønt det er utvilsomt som astronom han er blitt mest kjent. Hans formulering av Solen (fremfor Jorden) som universets sentrum betraktes som en av de viktigste vitenskapelige hypoteser i historien. Den skulle vise seg å legge grunnlaget for den moderne astronomi, og årstallet 1543 blir av historikere gjerne sett på som året den moderne vitenskapen ble grunnlagt, av noen kalt «Den kopernikanske vending».

Nordmøre Museums fotosamling
    Photo: Nordmørsmusea

Demonterte veggmalerier fra Dalen Gård. I alt 10 skriftplater var oppbevarte på Dalen Gård i 1934. Platen omhandler det Kopernikanske system (fortsetter). Nikolaus Kopernikus (født...