• Interiørbilde med norrøne sagamotiv fra serveringsrommene til Kaffistova i Marmorgården på Kirkelandet i Kristiansund. Marmorgården lå på Lindahls plass. Om fotograf Ole Egge: fotograf og militærmusiker Ole Egge (1872-1956) startet i 1917 Kristiansund Guttemusikkorps med 40 gutter. Han var fotograf her 1910-30. Også gjestedirigent i Kristiansund Symfoniorkester. 17. mai 1980 ble et minnesmerke avduket foran Langveien Ungdomsskole. Født på Egge på Sjøholt i Ørskog, studier i Tyskland. Grunnla Egges mannskor 1931, flytta hjem til Sjøholt 1940. Datering er sannsynligvis rundt 1906 til 1925.

Interiørbilde fra Kaffistova i Marmorgården på Kirkelandet i Kristiansund. Merk hattene på bakveggen. De originale glassplatene til de fleste av bildene i serien var sterkt skadet da de ble funnet hos eieren Fosna Mållag. Boka Byen Vår bd 1 side 43 oppgir at Petter Kvendbø har skåret stolene. Andre mener at dette er standard-møblement for Kaffistova-kjeden landet over:  - Stolen i bakgrunnen, med antydninger av hoder var sannsynligvis den samme som denne :  https://media.snl.no/system/images/26529/standard_14_MAGNUS_DAGESTAD.jpg   - tegnet og produsert av Magnus Dagestad på Voss. Kanskje var hele interiøret levert derfra? I boken "Magnus Dagestad - treskjerar, spelemann og livskunstnar" (Samlaget, 1989) refereres det på side 46 til en kopibok av korrespondanse som gir et godt bilde av en etterspurt kunsthåndtverker. Dagestadmuseet har kanskje denne? (info: Anders Selboe Bjørlykke 2017) .
Kaffistova i Oslo skriver om seg selv: Då kafeen opna i 1901 var interiøret dekorert med handskorne møblar. Fleire av dei står i dag utstilt på Norsk Folkemuseum på Bygdøy.
Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Interiørbilde med norrøne sagamotiv fra serveringsrommene til Kaffistova i Marmorgården på Kirkelandet i Kristiansund. Marmorgården lå på Lindahls plass. Om fotograf Ole Egge: foto...

1 comment

• Marmorgården ble bygget i 1913, og huset blant annet Kristiansunds Kreditbank og Riksmaalskafeen.

Fosna Maalag kjøpte i 1917 Marmorgården i den hensikt å etablere “Bondeheimen” med hotell- og kafedrift. Det var flere leietakere som hadde lange leiekontrakter “til en nu urimelig lav Leie”, så det tok fire år før planene kunne realiseres.

Konkurrenten Riksmaalskafeen ble raskt begjært utkastet ved leiekontraktens utløp, og 26.april 1921 var det høytidelig markering for ferdigstillelsen av Kaffistova hvor de lokale kunstnere og håndverkere var invitert sammen med ordfører Leif Bang, borgermester (rådmann) Jonas Hestnes, politimester Reidar Sveen, skolebestyrer Martinus Følling og andre myndighetspersoner.

Veggene var rikt dekorert med norrøne sagamotiv utført av Jonas Peson (født Johan Alfred Petterson 1887-1952) og Ragnvald Sigurd Bjørlo (1884-1965), mens møblene var levert av møbelsnekkermester Arnt Witzøe (1868-1990) og håndskåret av Peter Kvendbø (1896-1995) etter tegninger av den kjente treskjæreren Magnus Dagestad (1865-1957) fra Voss.

I avisene ble det avertert med: Kaffistova i Marmorgården, Venaste matrom i byen “

Av andre leietakere i Marmorgården kan nevnes Beklædningsmagasinet “FIX” / Londonermagasinet “10 og 15 Øres Gjenstande” / Christian Olsen Dame og Herreskrædder / Inga Pedersen Strikke og Hvitevareforretning og Fotograf M.H.Aagaard.