• Jan Messel Williamsen, f. 1949, skriver: Grand Hotell ca 1955. Utsnitt fra et postkort fra Normann. Fotografen stod trolig oppå bunkersen som senere ble revet til fordel for Storgata 18. Dette er fra reviret der jeg vokste opp. Forretninger i Bernstorfftstredet: Fra høyre ser vi Grand Cafe. Her var det ølservering. Mørelinjen og Oppdal Auto hadde stopp her. Av og til ble det et par øl for mye på dem som ventet på bussen. Neste dør der en mor og en gutt er på vei inn var Harald Bergsli Frukt og Tobakk. Der fikk vi småguttene kjøpe drops for 2 øre stykket. Alle guttene i gata kjente Harald. Han solgte også ukeblader og den smale utgaven av Wild West med kaptein Miki, Windy og Salasso. Harald var tidligere sjømann og bokser. En gang spilte han bokser i en film som gikk på kino. Alle guttene fra Storgata-Knudtzonsgata og bortover til Langveien og Ramsaygata var på kino og så filmen. Senere drev Bergsli kiosken på Piren. Mannen med lagerfrakk og sykkelvogn var trolig vaktmester på Grand. Butikken bortenfor ham var Grand Delikatesse. Der kunne man kjøpe varm middag og ta med hjem. Lengre bort er hovedinngangen til Grand, Resepsjon står det på skiltet. Det gikk an å kjøpe frimerke i resepsjonen. Og ville man ha rask postgang eksempelvis til Bergen, så gikk man ned på kaia og postet på Hurtigruta. Den la til utenfor Nordmøre Meieri og Brødrene Dall. Man måtte se om det var sørgående, ellers ble det sen postgang om Kirkenes. Utenfor står også en gammel dragkjerre av tre med jernringer på hjulene. En sykkel står ved siden av. Uti gata står bakerst en Peugeot 203, den ble produsert fra 1948 til 1960. Foran står en Willys, sannsynlig en 1939 modell.

Postkort med tekst:  ";Grand Hotell,  Kristiansund N.";  (Fra Nordmøre Museums fotosamlinger. Dublett Kmb-1987-005.0169, fra nyere: KMb-2016-006.0008
    Photo: Nordmørsmusea

Jan Messel Williamsen, f. 1949, skriver: Grand Hotell ca 1955. Utsnitt fra et postkort fra Normann. Fotografen stod trolig oppå bunkersen som senere ble revet til fordel for Storga...