• Flyfoto med tekst_  ";Kristiansund N  4 I 46."; Nærmest ser vi bebyggelsen i Hønebukta.  Den eldste samlede bebyggelse i fylket.  Området her var av de steder i byen som ble tidligst bebygd.  Her bodde fiskere, håndtverkere, loser og sjøfolk.  Ei av gatene heter Spanskesmuget og henspeiler på handelskontakten med utlandet. Hønebukta i forkant.   Båtene ligger fortøyd i fjæra mellom fyllinga og Gundersenbrygga.  Husene nærmest til høyre på Wesselhaugen er under oppføring på 1940-tallet. Like nedenfor i Stabbesteinsveien, hvor Th. Aasgaards gate i dag går, ser en det gamle gårdsbruket.
  Ser ruinene til venstre langs Storgata og havna etter bombingen april 1940.
 Jonas Eriksens bygg er oppført, men ikke Rådhuset som ble oppført
 og ferdig 31. jan. 1953.
 (Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.)
    Photo: Nordmørsmusea

Flyfoto med tekst_ ";Kristiansund N 4 I 46."; Nærmest ser vi bebyggelsen i Hønebukta. Den eldste samlede bebyggelse i fylket. Området her var av de steder i byen som ble tidlig...