• Varden på Kirkelandet i Kristiansund.
Vardetårnet i mur ble i 1892 reist for å kaste glans over byens 150 års jubileum. Vardetårnet erstattet dermed det langt mindre og enklere tretårnet, som tidligere sto på samme sted.

«Fra dette sted har Lille-Fosens, nå Kristiansunds, innvånere i slekt etter slekt inntil denne dag speidet ut over havet etter sine stolte skip og sine kjekke fiskere, der i storm og stille ferdedes på de store hav, hvorfra de har beundret dens storslagne natur», sa byfogd Smith da tårnet ble åpnet i 1892. Han avsluttet med dette ønsket: «Måtte kommende slekter stedse herfra se utover en lykkelig og stadig våk ende by. Leve Kristiansund»! (kilde:
http://www.gjenreisningsbyen.no/artikler/varden). Fra Nordmøre museums fotosamlinger. Reg: EFR
    Photo: Nordmørsmusea

Varden på Kirkelandet i Kristiansund. Vardetårnet i mur ble i 1892 reist for å kaste glans over byens 150 års jubileum. Vardetårnet erstattet dermed det langt mindre og enklere tre...