• På bildet ser vi innenfra teater/opera/konsertsalen i Festiviten på Kirkelandet i Kristiansund, som ble reist i 1914. Merk førkrigs-galleriet med utgang også på midten. Bygget er reist i lokal råkopp-gråstein  i Jugendstil og med preg av nasjonalromantikk, av den kjente arkitekten Kristen Rivertz, som også stod for andre markante bygg i Kristiansund, som for eksempel byens andre Grand Hotell (også reist i Jugendstil) da den første brant ned i 1907, samt Norges Bank. i de påfølgende dagene av 28. april 1940, ble Festiviteten hardt brannskadd av tyskernes bombing av byen. Festiviteten ble raskt istandsatt igjen av tyskerne, som trengte lokalet som kulturhus, fengsel, politistasjon og Kafe. Operaen i Kristiansund har siden 1928 hatt festiviteten som tillholdssted.  Fra Nordmøre Museum si fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

På bildet ser vi innenfra teater/opera/konsertsalen i Festiviten på Kirkelandet i Kristiansund, som ble reist i 1914. Merk førkrigs-galleriet med utgang også på midten. Bygget er r...