• Båten i forgrunnen er en seilskøyte. Den som ligger bak kalles i Kristiansund en lekter (for klippfisk); dvs en føringsbåt. "Teltet" er et overbygg på lekteren, rigget slik ble de vanligvis kalt lossementsbåt  og ble brukt som flytende bolig for fiskere eller lager. Fjellene i bakgrunnen gjør det usikkert om det kan være i Kristiansund. Det gjør at det blir vanskelig å si eksakt hva fartøyet burde kalles og hva det har vært brukt til. ca 1900. Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Båten i forgrunnen er en seilskøyte. Den som ligger bak kalles i Kristiansund en lekter (for klippfisk); dvs en føringsbåt. "Teltet" er et overbygg på lekteren, rigget slik ble de ...

1 comment

• Ingen jekt på bildet, og det er ikke båtbygging under telt heller. Båten i forgrunnen er en seilskøyte. Den som ligger bak er i Kristiansund og ellers vanligvis omtalt som en lekter (klippfisklekter), men på dialekt kalles de noen steder for føringsbåt. "Teltet" er et overbygg på lekteren, vanligvis kalt lossementsbåt og ble brukt som flytende bolig for fiskere eller lager. Fjellene i bakgrunnen gjør det usikkert om det kan være i Kristiansund. Det gjør at det blir vanskelig å si eksakt hva fartøyet burde kalles og hva det har vært brukt til.