• På bildet ser vi Allanengen skole, som stod ferdig i 1919. Den ble påbegynt i 1916 da bystyret valgte og sette igang byggingen av den ruvende skolebygningen. Entreprisen gikk til O. Michalsen, Kristiania. Anbudet var på 440.000 kroner, som var allerede langt høyere enn regnet med, men sluttsummen ble mye høyere. Entreprenøren hevdet ved ferdigstillelsen av bygget Høsten 1918, at han var blitt ";ruineret paa dette arbeide";. For kommunen kostet bygget nesten 3 ganger så mye sin opprinnelig anslått. Nyskolen gav likevel mulighet for flere forbedringer i byens skolestell. Her kom det blant annet rom til metallsløyd og skolekjøkken, som nå ble gjort obligatorisk for piker. Allanengen gav nå tidsmessige lokaler for den tekniske aftenskole, og for maskinistskolen som bystyret i 1920 vedtok å opprette, etter forslag fra maskinistforeningen og de mekaniske verksteder. Skolen overlevde bybrannen i aprildagene 1940, og står fortsatt 2010, nyrenovert.
Utgiver av kortet er ";Marie Normans Efgs. Boghl. G. Sverdrup";. Fra Nordmøre Museum si fotosamling. Kilde: Eivind Aas: Kristiansund Historie VI, side 203 og 204.
    Photo: Nordmørsmusea

På bildet ser vi Allanengen skole, som stod ferdig i 1919. Den ble påbegynt i 1916 da bystyret valgte og sette igang byggingen av den ruvende skolebygningen. Entreprisen gikk til O...